در این مقاله قصد داریم 12 روش کلیدی برای تولید محتوای وب سایت، به شما معرفی کنیم. این 12 روش به شما کمک می کند که محتوای مناسب در جهت اهداف سایت را به سادگی تولید کنید. 6 مورد از این 12 روش را در این بخش (بخش1 این مقاله) و 6 مورد دیگر را در مقاله بعدی انتشار می دهیم. فایل صوتی مربوط به این مقاله نیز در  انتهای صفحه  می باشد، در صورت تمایل می توانید آن را دانلود نمایید. فایل صوتی این مقاله در انتها قرار دارد.

اهمیت تولید محتوای هدفمند:

نحوه تولید محتوا در اینترنت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع  توسعه و رشد هر کسب و کاری در اینترنت ارتباط مستقیمی با محتوای ارائه شده در سایت آن کسب و کار دارد.

قبل از همه چیز به ویژگی محتوای خوب اشاره می کنیم:

  • محتوای خوب و مفید با مخاطب ارتباط برقرار کرده و به مخاطب ارزش می دهد به نحوی که مخاطب به متن و نگارنده اعتماد کرده و از مشاوره و نظراتش استفاده می کند.
  • محتوای جامع و کامل نه تنها باعث خواهد شد که کاربران سایت مجددا به آن مراجعه کنند، بلکه باعث می شود موتورهای جستجو اهمیت و امتیاز ویژه ای به سایت شما بدهند و در نتیجه تعداد بازدید کنندگان سایت شما افزایش می یابد.

بنابراین بسیار مهم است که کسب و کار و سازمان خود را با محتوای مفید و با ارزش تبلیغ کنید. یادتان باشد که بازدیدکنندگان در صورت استفاده از مطالب تکراری و قدیمی اعتمادشان را از دست خواهند داد و دیگر رغبتی برای دیدن سایت شما ندارند، چرا که برای وقت و هزینه خود ارزش قائل هستند و تمایلی به دیدن محتوای غیرمفید و غیرحرفه‌ ای ندارند.

تولید محتوای سایت مانند هر نوع تولید محتوایی  قواعد و اصول خود را دارد و نمی توان تنها به نوشتن یک یادداشت اکتفا نمود.

حال می توانیم مهم ترین نکات را برای تولید محتوا با هم مرور کنیم:

1. ایده پردازی و تحقیق

برای اینکه بدانید چه موضوعاتی مخاطبان بیشتری را جذب می کند، باید تحقیق و پژوهش کنید. دانستن تمایلات و علایق مخاطبان درهنگام تولید محتوا بسیار مهم است. شما می توانید کلمات کلیدی که در ذهن دارید را به ایده تبدیل کنید و بعد از اینکه ایده های مرتبط را به دست آوردید، باید ببینید مخاطبان شما در مورد چه چیزی فکر می کنند و در حال جمع آوری اطلاعات بر روی چه موضوعاتی هستند. فراموش نکنید که یک پرسش ساده از مخاطبان در شبکه های اجتماعی نیز می تواند نتایج شگفت انگیزی به همراه داشته باشد.

2. استفاده از تصاویر در تولید محتوا

استفاده از تصاویر مرتبط و مکمل می تواند به شما کمک کند ایده های خود را به شیوه بهتری به نمایش بگذارید. شما می توانید کار خود را با نمایش بصری داده ها در محتوا آغاز کنید. استفاده از تصویر مناسب می تواند خواننده را به تعامل وا دارد و مطلب شما را در ذهن او حک کند. اگر از تصاویر خوب و مرتبط در متن استفاده کنید، قادر خواهید بود محتوایتان را بیش از پیش قابل خواندن نمایید.

3. اسکن مطالب

 تجربه ثابت کرده کاربران متون موجود در صفحات وب سایت را مانند یک روزنامه نمی خوانند بلکه فقط با چشمان خود محتوای کلی و اطلاعات آن را اسکن می کنند. بر اساس مطالعات انجام شده حدود 79٪ از کاربران همیشه مطالب موجود در صفحات را اسکن می کنند  تنها 16٪ از افراد کلمه به کلمه مطالب را به صورت آنلاین مطالعه می کنند. بنابراین به منظور  ایجاد متن های مهم و برای خوانده شدن آن، می بایست عناصر بسیاری را در محتوای خود رعایت نمایید. از جمله این موارد:

  • استفاده از متن های پر رنگ یا Bold شده
  • استفاده از Bullet ها یا نشانه گذاری در متن
  • استفاده از عناوین اصلی و فرعی
  • اندازه ظاهری فونت ها

به عنوان یک راهنمای کلی، سعی کنید حجم کلمات را در محتوا کمتر کرده و تنها ایده ها و نظرات مهم را در پاراگراف های مختصر و مفید ارائه دهید تا کاربران برای دریافت هرگونه اطلاعات با یک نگاه کلی آن را بدست بیاورند.

4. گویا و رسا بودن محتوا

محتواهایی که در وب سایت قرار‎ می‏ گیرند باید گویا، رسا و بدون ابهام باشند. استفاده ساده از کلمات به کاربر این اجازه را می دهد تا مطالب را آسانتر درک کند. عنوان ساده مطلب، بازدید کننده را تشویق می کند تا مطلب شما را بخواند. برای مثال اگر تصاویر گنگ و نامفهوم هستند، باید در کنار آن، از محتوای نوشتاری نیز استفاده کرد. در واقع انواع محتواها برای یکدیگر نقش مکمل را بازی می کنند.

5. تنوع در ایجاد محتوا

استفاده از تمامی انواع محتواها در وب سایت ضرورت دارد. وجود تنها یک نوع محتوا، خسته کننده است. ایجاد تنوع و زیبایی سایت از طریق بارگذاری انواع محتوا صورت می‎گیرد.

6. تولید محتوای منظم و مداوم

اگر ریتم تولید محتوا به طور منظم ادامه پیدا کند گوگل بیشتر به سایت شما سر خواهد زد و اگر مطلب جدیدی در سایت شما دید مدت سر زدن به سایت شما را کم خواهد کرد این روند اگر از سمت شما منظم صورت گیرد گوگل به طور قطع سایت شما را به عنوان رفرنس خوب از مطالب در نظر می گیرد و شما را پله پله در رتبه بندی خود بالا می آورد.

تا اینجا 6 مورد از 12 نکته کلیدی تولید محتوای هدفمند برای وب سایت را نام بردیم. اما برای طولانی نشدن این مقاله،6 مورد بعدی را در بخش دوم بررسی خواهیم کرد.

بخش دوم این مقاله را اینجا بخوانید