اگر هنوز تصمیم نگرفته اید که طراحی سایت یا همان راه اندازی وب سایت بدرد شما می خورد یا خیر، این نوشته همان چیزی است که باید آن را مطالعه کنید.

من منوچهر داداشی هستم و در این نوشته ۹ دلیل خواهم آورد که شما را برای راه اندازی وب سایت خود مجاب کند. این ۹ دلیل محکم شما را برای ساخت اولین وب سایت اینترنتیتان مصمم خواهد کرد. پس با من در ادامه این نوشته همراه باشید.

۹ دلیل قانع کننده که تصمیم شما را برای ساخت سایت قطعی خواهد کرد:

1. طراحی سایت دیگر یک کار تجملاتی برای تجارت شما نیست.

اگر چند سال به عقب بر می گشتیم، شما هرگز چنین نوشته ای را در سایت ما نمی خواندید. تا یکی دو سال گذشته در کشور ما ایران سرعت اینترنت بسیار پایین بود و دسترسی مردم کشورمان به اینترنت بسیار کند و بی کیفیت بود و طراحی سایت کمک زیادی به گسترش تجارت شما نمی کرد. همچنین تکنولوژی وب در سال های گذشته به صورت انقلابی رشد کرده است و کاربران توسط دستگاه های تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر های رو میزی به اینترنت دسترسی دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید ۷۰ درصد از کاربران اینترنت خاورمیانه در کشور ما قرار دارند. این یعنی کاربرانی که در محیط اینترنت دنبال شما می گردند هر روز در حال افزایش هستند. اکنون تجارت هایی هستند که ۱۰۰ درصد از مشتریان خود را از طریق اینترنت جذب می کنند و اساس تجارتشان بر پایه اینترنت است. اکنون طراحی سایت اینترنتی مناسب و به روز پایه ای برای اعتبارسنجی تجارت ها است. به بیانی کوتاه طراحی سایت اعتبار تجاری شما را بالا می برد و اعتماد مشتریانتان را جلب می کند و نداشتن آن به شما ضربه می زند.

2. هزینه تبلیغات در اینترنت بسیار ارزان تر از روش های دیگر تبلیغات است

شما با حضور در اینترنت به یک روش تبلیغاتی بسیار ارزان دسترسی پیدا خواهید کرد. روشی که در کنار ارزان بودنش، میزان بازخورد و موفقیت در آن کاملا قابل اندازه گیری است. یعنی شما به راحتی می توانید با هر بودجه ای تبلیغات خود را در اینترنت آغاز کنید و همزمان بازخوردی که از آن می گیرید را با اعداد و ارقام دقیق اندازه بگیرید. طراحی سایت اولین قدم برای شروع تبلیغات اینترنتی است. وب سایت شما، پایگاه شما در محیط اینترنت است. شما می توانید کالاها و خدمات خود را در سایت خود معرفی کنید و سپس با تبلیغات در سایت های دیگر مشتریان را به سایت خود بکشانید. به این نکته توجه کنید که فاصله همه کاربران اینترنت با وب سایت شما به اندازه یک کلیک است. با طراحی سایت شما شرایط را برای ایجاد کانال فروش خدمات و محصولات خود در محیط اینترنت آماده می کنید.

3. تعداد مشتریان سنتی در حال کمتر شدن و تعداد مشتریان در اینترنت در حال افزایش است

در سال های اخیر بارها شده است که هنگام گفتگو با کسبه و صاحبان مشاغل سنتی از آن ها شنیده ام که می گویند بازار خراب است. و چند سالی است که بازار هر روز از دیروز بدتر است. و از سوی دیگر با کسانی صحبت کرده ام که در محیط اینترنت به فروشی بسیار بالا دست یافته اند. خود من سال ها است که برای خرید کالای دیجیتال در محیط اینترنت گشت زنی می کنم و بارها چنین کالاهایی را در اینترنت خریده ام. یا به تازگی برای یافتن مطب دندانپزشکی در محله ای که زندگی می کنم در اینترنت جستجو کرده ام. اکنون دیگر ماموران خرید سازمان ها و شرکت ها برای خرید مبلمان اداری و لوازم اداری سازمان خود به قدم زدن در کوچه و خیابان نمی پردازند. اکنون چنین خریدهایی از طریق کسب اطلاع در محیط اینترنت انجام می گیرد. با این استدلال باید به شما خبر بدی را بدهم. اگر هنوز با طراحی سایت در محیط اینترنت حضور ندارید، بخش بزرگی از مشتریان را از دست داده اید و هر روز سهم شما از بازار کمتر و کمتر خواهد شد.

نمودار طراحی سایت

خدمات و محصولات شما در همه ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس مشتریان خواهد بود. روزهای تعطیل عمومی نیز در کار نیست.

خوشبختانه یا متاسفانه در تقویم رسمی کشور ما پر است از روزهای تعطیل رسمی. این برای یک دانشجو، دانش آموز یا کارمند بسیار شیرین است. اما شما به عنوان یک کارآفرین یا صاحب تجارت بسیار از این موضوع ضربه می خورید. شما برای تجهیز دفتر کار یا فروشگاه خود هزینه زیادی کرده اید. اما روزهای زیادی باید طعم تلخ تعطیلی رسمی را بچشید. اما بگذارید به این فکر کنیم که تجارت و فروش شما بر پایه یک وب سایت اینترنتی باشد و شما قدم در راه طراحی فروشگاه اینترنتی گذاشته اید. در این حالت وقتی شما خوابید، فروشگاه اینترنتی شما در حال فروش است. مشتریان هر روز هفته در حال پیدا کردن شما و بازدید از کاتالوگ محصولات و خدمات شما هستند. این یعنی شما بیشتر خواهید فروخت.

5.طراحی سایت راهی برای نگهداری مشتریانتان است

لازم نیست توضیح دهم که نگهداری مشتریان قدیمی و معتبر چقدر برای یک تجارت مهم است. اینکه شما با مشتریان گذشته خود در ارتباط بمانید مانند یک جادو تجارت شما را به سود دهی می رساند. اکنون می خواهید بدانید که طراحی سایت شما را چگونه در نگهداری مشتریانتان موفق می کند. شما با طراحی سایت، لیست همه مشتریان خود را در پایگاه داده وب سایتتان نگهداری خواهید کرد. سوابق همه خرید و فروش های آن ها را خواهید داشت. همچنین احتمالا عبارت باشگاه مشتریان به گوش شما خورده است. باشگاه مشتریان بخشی از وب سایت است که برای ارتباط دو طرفه بین شما و مشتریانتان ایجاد می گردد. برای کوتاه نگه داشتن این نوشته از توضیح بیشتر در این مورد صرف نظر می کنم. اما در آینده در مورد روش های حفظ مشتریان از طریق وب سایت توضیح خواهم داد.

طراحی سایت باشگاه مشتریان

6. با طراحی سایت دیگر یک فروشنده محلی نباشید و تجارت خود را به کل کشور یا کل دنیا گسترش دهید.

برای توضیح این مورد چند مثال می زنم. به عنوان نمونه دایره مشتریان یک فروشگاه فیزیکی لوازم الکترونیک بیشتر از ساکنان شهر گسترش نمی یابد. اما شما با طراحی فروشگاه اینترنتی لوازم الکترونیک می توانید از کل کشور یا کل دنیا به جذب مشتری بپردازید. مثال بعدی من یک مثال واقعی از موفقیت یکی از مشتریان طراحی سایت خودمان است. یکی از قنادی های معروف تهران که سال ها دارای دو شعبه بود پس از راه اندازی یک وب سایت اینترنتی با سفارش های کیک و شیرینی از سایر شهر ها مواجه شد. مدیران قنادی فرمی را برای جذب نمایندگی در وب سایتشان قرار دادند و در کمال تعجب به طور متوسط در هر ماه بیش از ۵ درخواست شعبه با پیشنهادهای بسیار عالی از سراسر ایران دریافت نمودند. امروز این قنادی در سراسر ایران شعبه های زیادی دارد و شاید سود حاصل از آن تجارت محلی با سود امروز آن مجموعه قابل مقایسه نباشد.

7. طراحی سایت به شما اجازه می دهد که تجارت جدیدی را ابداع کنید

محیط اینترنت یک محیط کاملا انتزاعی است. یعنی محیط و منطق وب سایت های اینترنتی همه زاییده خلاقیت ما است. خود ما هستیم که تصمیم می گیریم در وب سایتمان چه محصولی را چگونه بفروشیم. خیلی وقت ها از اینکه می بینم فردی باهوش و زیرک نوعی تجارت پول ساز را در اینترنت ابداء کرده است خوشحال می شوم و آن فرد را تحسین می کنم. این ها افرادی هستند که نیازهای روز جامعه را به موقع می بینند و برای آن ها راه حل درست می کنند. برای مثال وب سایتی وجود دارد که یک عکاس خانه اینترنتی است. شما عکس هایتان را که با که دوربین دیجیتال شخصی گرفته اید، به صورت اینترنتی برایشان ارسال می کنید و آن ها عکس ها را به صورت چاپ شده برای شما ارسال می کنند. این وب سایت از سراسر ایران دارای مشتری است و سود خوبی را نصیب صاحبان خود کرده است. یا سرویس هایی که رستوران های نزدیک را به شما معرفی می کنند یا به شما اجازه سفارش آنلاین غذا را می دهند. اکنون تعداد مشتریان در اینترنت بسیار بسیار زیاد است. برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید پیشنهاد می کنم عبارات سوپرمارکت اینترنتی، دیزی فروشی اینترنتی و کله پزی اینترنتی را در گوگل جستجو کنید و ببینید که افرادی در اینترنت در حال فروش چیزهایی مثل کله پاچه نیز هستند!

8. هزینه طراحی سایت بسیار کمتر از راه اندازی یک فروشگاه یا دفتر کار است.

راه اندازی یک فروشگاه زیبا در یک خیابان پر رفت و آمد بسیار پر خرج است. هزینه اجاره یا خرید مغازه، هزینه دکوراسیون، استخدام پرسنل، عوارض شهرداری و هزاران دردسر دیگر ... تبلیغات نیز برای این فروشگاه سخت و پر هزینه خواهد بود. گاهی هزینه های راه اندازی چنین فروشگاهی به قدری غیر قابل پیش بینی می گردد که صاحبان آن تجارت را در میانه راه منصرف می کند. این داستان تکراری را هزاران بار شنیده ایم. اما در نقطه مقابل طراحی فروشگاه اینترنتی به نسبت بسیار کم هزینه تر و کم ریسک تر است. شاید بتوان گفت هزینه طراحی فروشگاه اینترنتی تمام عیار نزدیک صفر درصد راه اندازی یک فروشگاه فیزیکی با همان سطح درآمد است. البته این نکته بسیار مهم است که اگر بدون فکر دست به راه اندازی فروشگاه اینترنتی هم بزنیم باز هم شکست خواهیم خورد. هر کاری در دنیای تجارت نیاز به استراتژی دارد.

9. اگر سایت خوبی راه اندازی کنید، مشتریان، خودشان شما را پیدا می کنند.

جالب است به این نکته توجه کنیم که مشتریان با توجه به نیازی که دارند خودشان مدام در حال گشتن به دنبال کسی هستند که با هزینه ای مناسب به نیاز آن ها پاسخ دهد. امروز مشتریان آموخته اند که چگونه در موتورهای جستجو به دنبال خدمات و محصولات مورد نظرشان بگردند. کافی است شما نیز حضور داشته باشید. فرض کنید شما یک دندانپزشک باشید که مطب شما در خیابان شریعتی تهران است. شما وب سایت دندانپزشکی خود را ساخته اید و در وب سایت آدرس مطب را نیز نوشته اید. اکنون اگر یک بیمار در گوگل عبارت دندانپزشک در خیابان شریعتی را جستجو کند، در زمانی کمتر از چند ثانیه نام و آدرس شما را روبروی خود خواهد دید. این نوع بازاریابی، بازاریابی لحظه ای است که یکی از مدرن ترین روش های بازاریابی است. در همان لحظه که یک بیمار دنبال دندانپزشک می گردد، نام شما به وی معرفی می گردد.

سئو در طراحی سایت

چیزی را جا انداختم؟

در این نوشته مهم ترین دلایل برای طراحی سایت اینترنتی را بررسی کردیم. ممکن است من چیزی را جا انداخته باشم. اگر به نظر شما دلایل بیشتری وجود دارد، لطفا دیدگاهتان را پایین همین صفحه برایم بنویسید. من نیز دلیل مورد نظر شما را به لیستم اضافه خواهم کرد.

یک حرف باقی می ماند!

یک حرف باقی می ماند و آن یادآوری این است که شما در وب سایت یک شرکت طراحی سایت قرار دارید. اگر نیاز به مشاوره در راه اندازی وب سایت دارید خوشحال می شویم که با شما همفکری کنیم. و در مراحل طراحی سایت اینترنتی شما همراهتان باشیم. پرسینا یکی از قدیمی ترین و معتبرترین شرکت های طراحی سایت ایران است و تا کنون یک بار برنده تندیس بهترین شرکت طراحی سایت در جشنواره وب ایران شده است و چندین بار نیز نامزد کسب این رتبه شده است. اطلاعات تماس با پرسینا را در صفحه تماس با ما بیابید.