نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی به‌عنوان مجوزی برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی است و فروشگاه‌های اینترنتی برای قانونی کردن فعالیت‌های خود حتما باید نسبت به اخذ آن اقدام کنند. نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ای است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر داده می‌شود. فروشگاه‌های اینترنتی سایت‌هایی هستند که شرح مختصری از کالا یا خدمات خود را به کاربران نشان می‌دهند و کاربر با پرداخت کردن هزینه‌ی لازم توسط درگاه‌های پرداخت اینترنتی می‌تواند از خدمات مورد نظر خود بهره‌مند شود. از آنجایی که فرآیند خرید و تحویل کالا به صورت مجازی انجام می‌شود، بنابراین کاربر باید پیش از اقدام کردن به خرید از صحت خدماتی که فروشگاه اینترنتی ارائه می‌دهد اطمینان حاصل کند و اینجاست که اهمیت نماد الکترونیکی اعتماد معنا پیدا می‌کند. این نماد بعد از بررسی وب‌سایت و احراز هویت مالک حقیقی یا حقوقی و با هدف اعلام صلاحیت فروشگاه‌ اینترنتی به مدت ۱ سال به صاحب آن داده می‌شود.
کاربر با کلیک کردن روی نماد الکترونیکی که نشان آن معمولا در صفحه‌ی اصلی وب سایت درج شده است می‌تواند به اطلاعاتی شامل آدرس سایت، وضعیت نماد (تاریخ اعتبار آن)، آدرس شرکت، تلفن و پست الکترونیکی فروشگاه دسترسی داشته باشد. درصورتی‌که وضعیت نماد معتبر باشد یعنی فعالیت‌های وب‌سایت قانونی است و کاربر می‌تواند با اطمینان خاطر از فروشگاه مورد نظر خرید کند. فراموش نکنید که نماد اعتماد الکترونیکی معتبر باید قابلیت کلیک شدن را داشته باشد. برخی از سایت‌هایی که قصد کلاه‌برداری دارند تنها از تصویر این نماد استفاده می‌کنند که این کار غیرقانونی بوده و ممنوع است. علاوه بر آن شما با وارد شدن به وب سایت اینماد و سپس انتخاب لیست کسب‌و‌کارهای دارای نماد الکترونیکی، به صفحه‌ای هدایت خواهید شد که با وارد کردن آدرس دامنه می‌توانید وضعیت نماد سایت را مشاهده کنید. بنابراین برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی درج IP کافی نیست و حتما باید دامنه‌ی ثبت شده داشته باشید.

انواع نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی در حال حاضر به ۲ نوع تقسیم‌بندی می‌شود:

  • نماد دائم یک ستاره: این نماد بعد از ثبت‌نام و بررسی وب‌سایت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در صورت دارا بودن یک سری از معیارها به وب‌سایت داده می‌شود.
  • نماد دائم دو ستاره: شرایط لازم برای اخذ نماد دو ستاره با نماد یک ستاره یکسان است و تنها تفاوت آن این است که فروشگاه اینترنتی متقاضی این نماد باید از گواهی امنیت SSL استفاده کرده باشد. پروتکل SSL یک استاندارد وب است که طی آن اطلاعات بین کاربر و وب‌سایت به‌صورت کد شده مبادله می‌شوند و قابل بازیابی نیستند.

مدارک لازم جهت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

متقاضیان حقیقی:

  • تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)
  • تعهدنامه شخصیت حقیقی

متقاضیان حقوقی (تجاری /غیرتجاری):

  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر اصل اساس‌نامه
  • آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
  • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
  • آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)
  • تعهدنامه شخصیت حقوقی
  • تصویر پروانه/مجوز فعالیت

متقاضیان دولتی:

تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب‌سایت به دستگاه دولتی مزبور.

مراحل اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

برای تسریع امور مربوط به اخذ نماد الکترونیکی اعتماد بهتر است قوانین و معیارهای مورد نظر این سازمان را در سایت خود اعمال کنید. قوانین و آیین‌نامه‌های مورد نظر به طور کامل در وب‌سایت این سازمان درج شده است. شما همچنین می‌توانید از بخش سوالات متداول، پاسخ بخشی از سوال‌های خود را پیدا کنید. به یاد داشته باشید تنها وب‌سایت‌هایی می‌توانند نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کنند که فروشنده‌ی کالا یا خدمات هستند. وب‌سایت‌هایی که تنها کسب‌و‌کار خود را تبلیغ می‌کنند یا از طریق تلفن از مشتری‌های خود سفارش می‌گیرند، نیازی به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.
به منظور ثبت نام به آدرس https://enamad.ir مراجعه کرده و بر روی گزینه "ورود به سامانه" کلیک نمایید.
برای ایجاد حساب کاربری بر روی گزینه "ایجاد حساب کاربری" کلیک نمایید.

enamad

از منوی " نوع شخصیت " شخص حقیقی - تبعه ایران را انتخاب نمایید.

enamad

بعد از انتخاب گزینه شخصی – تبعه ایران، فرم تغییر کرده و ردیف هایی برای شما ایجاد می شود که با پر کردن این ردیف ها فرم شما تکمیل شده و پیامی مبنی بر موفقیت ثبت نام برایتان ظاهر می شود.
بعد از این مرحله وارد ایمیل خود شده و بر روی لینک فعال سازی کلیک نمایید.

enamad

اکنون می توانید با شناسه و رمز عبور خود وارد پنل کاریتان شوید. پس از ورود، صفحه پروفایل شخصی شما در سایت اینماد به صورت زیر نمایش داده می شود.

enamad

در این مرحله از منوی سمت راست همانطور که در تصویر مشخص شده است، بر روی گزینه "تکمیل اطلاعات" کلیک نمایید.

enamad

در صورت تکمیل صحیح تمام گزینه ها، پس از ذخیره فرم پیامی مبنی بر " ثبت اطلاعات باموفقیت انجام شد" را مشاهده خواهید کرد. با مشاهده این پیام بر روی دکمه "تایید" کلیک نمایید.
پس از تکمیل فرم اطلاعات، بر روی گزینه " بارگذاری مدارک " کلیک نمایید.

enamad

در این مرحله، بارگذاری دو مدرک تصویر کارت ملی و تصویر اول شناسنامه ضروری است. در صورت تمایل می توانید تصویر پرسنلی و تصویر کارت پایان خدمت (برای آقایان) را نیز بارگذاری کنید.

در صورت بارگذاری صحیح  هر مدرک، پیامی مبتنی بر " فایل مورد نظر با موفقیت بارگذاری شد " برای شما نمایان می شود.

در این مرحله بر روی گزینه "احراز هویت" نمایید.

enamad

در این مرحله به منظور تایید تلفن همراه ثبت شده، باید کد ارائه شده را به شماره ای که مشاهده می کنید، پیامک نمایید.

enamad

پس از ارسال پیامک از شماره تلفن همراهی که ثبت نموده اید، حداکثر به مدت ده دقیقه صبر کنید و سپس با کلیک بر روی گزینه "خروج از سامانه" از سامانه اینماد خارج شده و مجددا با درج نام کاربری و رمز عبور خود به سامانه وارد شوید.

پس از ورود مجدد به سامانه پیام زیر را مشاهده خواهید کرد:

"صحت تلفن همراه شما تایید شده است."

پس از آن نوبت به احراز تلفن ثابت می شود که به همان صورتی که ذکر شد باید تایید گردد.

پس از آنکه تلفن ثابت نیز تایید شد پیام زیر را مشاهده خواهید کرد:

"صحت تلفن ثابت شما تایید شده است."

در این مرحله بر روی گزینه کسب و کار در منوی ست راست پنل کاربری خود کلیک کرده و زیر منوی "افزودن کسب و کار" را انتخاب نمایید.

enamad

در این مرحله فرمی نمایش داده می شود که در آن می بایست اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را وارد نمایید.

نکته:  توجه داشته باشید در این فرم "نوع فعالیت" را غیرصنفی انتخاب نمایید.

پس از بررسی وب سایت شما توسط کارشناس، چنانچه کسب و کار شما در زمره فعالیت های صنفی قرار گیرد، با اعلام کارشناس، نوع فعالیت را به صنفی تغییر دهید. (امکان تغییر نوع فعالیت پس از ذخیره فرم وجود دارد)

لازم به ذکر است بسیاری از کسب و کارهای دارای ملک اداری یا تجاری نیستند. از این رو باید آدرسی را که می توان با اداره کنندگان کسب و کار ارتباط برقرار کرد (هر چند مسکونی) در این بخش ثبت نمود.

نکته:  برای ثبت تلفن حتما کد پیش شماره شهر بدون فاصله درج گردد. در ورود شماره کد پستی نیز دقت نمایید زیرا صحت آن بررسی می شود.

پس از تکمیل و ذخیره فرم پیام زیر نمایش داده می شود:

" ثبت دامنه با موفقیت انجام شد "
در این مرحله از منوی سمت راست بر روی گزینه "مدیریت کسب و کار" کلیک نمایید:

enamad

در صفحه ای که نمایش داده می شود می بایست اقدام به تاییدیه فنی نمایید، برای این منظور بر روی گزینه "انجام تاییدیه فنی" کلیک نمایید.

در این مرحله صفحه ای نمایش داده می شود که در آن با انجام دادن تنها یکی از موارد تاییدیه فنی شما انجام می گیرد.

تاییدیه فنی چیست؟
 هدف ار تاییدیه فنی این است که احراز گردد ثبت نام کننده به آدرس وب سایت ثبت نام شده دسترسی مجاز داشته باشد. پس از مدت کوتاهی از انجام این کار در وب سایت، تاییدیه فنی وب سایت شما به صورت خودکار انجام می پذیرد و وارد مرحله بعدی می شوید.

اکنون باید نوع خدمتی که در وب سایت ارائه می دهید مشخص گردد. بر روی گزینه "لیست خدمات و مجوزها" کلیک کنید:

enamad

با کلیک بر روی این گزینه به صفحه زیر هدایت می شوید:

enamad

تکمیل هر 4 بخش در این مرحله الزامی می باشد.

پس از تکمیل و ذخیره فرم پیام زیر نمایش داده می شود:

"خدمت موردنظر با موفقیت انجام شد"

پس از انتخاب خدمت موردنظر، چنانچه خدمت انتخاب شده نیاز به ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح داشته باشد در مرحله بعد باید اسکن مجوز مربوطه را بارگذاری نمایید. به عنوان مثال اگر وب سایت شما خدمات فروش بلیط هواپیما ارائه دهد باید مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری بارگذاری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مجوزهای موردنیاز به بخش قوانین بر روی سایت enamad.ir مراجعه نمایید.

اکنون بر روی گزینه "تکمیل فرم نظرسنجی" کلیک نمایید.

enamad

پس از پر کردم فرم نظرسنجی و ذخیره آن پیام زیر نمایش داده می شود:

"نظرسنجی با موفقیت ثبت شد"

اکنون بر روی گزینه "احراز اطلاعات کسب و کار" کلیک نمایید.

enamad

احراز اطلاعات کسب و کار شامل 3 بخش است. احراز ایمیل کسب و کار و احراز آدرس کسب و کار. انجام هر سه مورد اجباری است اما در این مرحله می توان با انجام تنها یک مورد، پرونده را به کارشناس ارجاع داد و پس از دریافت نتیجه دو مورد دیگر را نیز احراز کرد. این اقدام به دلیل تسریع در انجام فرایند ثبت نام پیشنهاد می شود.

در این مرحله چنانچه قصد تغییر ایمیل، تلفن ثابت یا آدرس کسب و کار را دارید بر روی گزینه "ویرایش مشخصات کسب و کار" کلیک نمایید.

در این مرحله، پرونده شما آماده ارسال به کارشناس شده است. روی گزینه "ارسال پرونده جهت بررسی کارشناس" کلیک نمایید. با توجه به اینکه پس از ارسال پرونده، دیگر امکان ویرایش اطلاعات را ندارید، بعد از حصول اطمینان از صحت همه اطلاعات درج شده، پرونده را ارسال نمایید.

enamad

پس از انتخاب "ارسال پرونده جهت بررسی کارشناس" پیام زیر را مشاهده کرد:

قبل از ارسال پرونده، می توانید چک لیست الزاماتی را که وب سایت کسب و کار مطابق آن توسط کارشناس بررسی می شود، مشاهده کنید.

enamad

پیشنهاد می شود قبل از کلیک بر روی گزینه "تایید" چک لیست را مطالعه نمایید و بر اساس موارد مندرج در آن  وب سایت خود را تکمیل کنید تا از اعلام نقص توسط کارشناس حین ارزیابی وب سایت جلوگیری شود. پس از ارسال پرونده، دیگر امکان مشاهده چک لیست را نخواهید داشت.
بعد از تایید ارسال پرونده پیام زیر را مشاهده خواهید کرد. بر روی گزینه "تایید" کلیک کنید.
اکنون وضعیت را به صورت "در حال بررسی" مشاهده خواهید کرد. در این مرحله باید صبر کنید تا کارشناسان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر اساس چک لیست الزامات، وب سایت کسب و کار شما را مورد بررسی قرار دهند. این فرایند ممکن است چند روزی طول انجامد.
در این مرحله اگر بر اساس چک لیست، کارشناس نقصی را مشاهده نماید، پرونده را به پنل شما باز می گرداند. در این حالت شما وضعیت را به صورت "اعلام نقص" مشاهده می کنید. بر روی گزینه "وضعیت چک لیست کسب و کار" کلیک نمایید.

در چک لیست نمایش داده شده مواردی را که وضعیت "عدم تایید" در مقابل آنها نشان داده می شود بررسی کنید. با کلیک بر روی گزینه "توضیحات" موارد نقص اعلام شده توسط کارشناس را مطالعه نموده و نسبت به رفع نقص اعلام شده اقدام نمایید. چنانچه قصد دارید در خصوص نقص اعلام شده مواردی را به اطلاع کارشناس برسانید می توانید در بخش "توضیحات" مطلب خود را درج نمایید.
دقت داشته باشید پس از برطرف نمودن کلیه موارد تایید نشده در چک لیست، حتما بر روی گزینه "ارسال" کلیک کنید تا پرونده جهت بررسی مجدد به کارشناس ارجاع شود.
نکته: پیش تر در مستند حاضر بیان شد در مرحله "افزودن کسب وکار" نوع فعالیت غیر صنفی انتخاب شود. در این مرحله پس از بررسی کارشناس، چنانچه اعلام شود فعالیت باید صنفی انتخاب گردد، می توانید با کلیک بر روی گزینه "تغییر نوع فعالیت" اقدام به انتخاب فعالیت "صنفی" نمایید.

پس از تایید کارشناس، وضعیت به صورت "بررسی مدارک فیزیکی" نشان داده می شود. در این مرحله بر روی گزینه "دریافت تعهدنامه" کلیک کنید. فایل تعهدنامه را پرینت گرفته وتکمیل نمایید. سپس در دفترخانه گواهی امضا نموده و به همراه کپی برابر اصل مجوزهایی که در بخش "لیست خدمات و مجوزها" بارگذاری کرده اید (در صورت بارگذاری مجوز) به صندوق پستی 6385-14155 ارسال نمایید.
چنانچه مدارک ارسالی فاقد شرایط ذکر شده باشد، به تایید کارشناس مسئول تایید مدارک نخواهد رسید. در این حالت وضعیت را به صورت "عدم تایید مدارک فیزیکی" مشاهده خواهید کرد. اکنون باید نسبت به رفع نقص موجود در مدارک اقدام نمایید و مجددا مدارک را ارسال نمایید.
پس از تایید مدارک فیزیکی، وضعیت را به صورت "در حال بررسی توسط مدیر" مشاهده خواهید کرد.

enamad

در صورت تایید مدیر، وضعیت به صورت "تایید نهایی" نشان داده می شود. بر روی گزینه "دریافت کد نماد" کلیک کنید. کد اعلام شده باید توسط برنامه نویس بر روی صفحه اول وب سایت قرار گیرد. بعد از آن لوگوی نماد الکترونیکی بر روی وب سایت نمایش داده خواهد شد.

enamad

نکته: پس از ثبت نام در سامانه اینماد چنانچه قصد تغییر اطلاعات هویتی، اطلاعات کسب و کار، تغییر شخصیت (حقوقی به حقیقی و برعکس) را داشته باشید می توانید از طریق گزینه "پشتیبانی" نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید.

enamad

در قسمت پشتیبانی بر روی زیر منوی "ارسال تیکت" کلیک نمایید. فرمی نمایش داده می شود که در آن پر کردن تمام فیلدها الزامی می باشد.

پس از تکمیل فرم و ذخیره آن پیام زیر نمایش داده می شود:

"تیکت جدید با موفقیت ثبت شد"

لازم به ذکر است در صورت تغییر شخصیت از حقیقی به حقوقی لازم است تصویر اساسنامه و تصویر آگهی روزنامه رسمی شخصیت حقوقی و در صورت تغییر شخصیت از حقوقی به حقیقی تصویر صفحه اول شناسنامه و تصویر روی کارت ملی در بخش فایل های ضمیمه بارگذاری شود.
در روزهای آتی می توانید از گزینه "مدیریت تیکت ها" وضعیت تیکت ارسالی را پیگیری نمایید.

enamad

پس از بررسی تیکت و پاسخ به آن توسط کارشناس، وضعیت به صورت "پاسخ داده شده" نمایش داده می شود.

شما می توانید جهت مشاوره رایگان در رابطه با طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.