در این مقاله قصد داریم مواردی را که موجب رونق و موفقیت یک فروشگاه اینترنتی می شود را بررسی کنیم. تمامی این موارد حاصل تجربه های کاری ما با فروشگاه های اینترنتی و همچنین ارتباط با صاحبان کسب و کار های آنلاین می باشد. در این مطلب موفقیت یک فروشگاه اینترنتی را از 4 جنبه بررسی کرده ایم:

  1. موارد فنی مربوط به یک فروشگاه اینترنتی
  2. موارد مربوط به طراحی و امکانات یک فروشگاه اینترنتی
  3. اعتماد سازی در یک فروشگاه اینترنتی
  4. موارد مربوط به روش های مدیریتی یک فروشگاه اینترنتی

فایل صوتی مقاله در انتها قرار دارد.

اگر شما هم صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و یا اگر تصمیم به راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارید پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را حتما مطالعه کرده و به کار بگیرید.

موارد فنی مربوط به یک فروشگاه اینترنتی:

1. رعایت اصول سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

سئو به صورت کلی کمک به وب سایت ها در بدست آوردن رتبه بالا در نتایج موتورهای جستجو و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است.

2. سرعت باز شدن یک وب سایت:

زمانی که کاربران وارد وب سایت شما می شوند انتظار دارند تا صفحات وب سایت شما با سرعت بالایی (یا حداقل سرعت قابل قبولی) باز شوند. در صورتی که صفحات وب سایت باز شده دیر تربارگذاری شوند، کاربران فورا وب سایت را ترک خواهد کرد. حداکثر طول لود شدن صفحات یک وب سایت نباید بیشتر از 4 ثانیه باشد.

3. سادگی مراحل خرید و سیستم پرداخت در یک فروشگاه اینترنتی:

ساده و آسان بودن مراحل خرید و سیستم های پرداختی، از بالاترین درجه اهمیت در یک فروشگاه اینترنتی برخوردار است. حتما برای شما هم پیش آمده است که به وب سایت و یا فروشگاه اینترنتی وارد شوید و به علت پیچیدگی و سردرگمی در صفحات مختلف آن وب سایت، فرار را بر قرار ترجیح دهید! بنابراین سبد خرید و مراحل خرید فروشگاه اینترنتی شما باید کاملا ساده و واضح باشد تا مشتریان در مراحل خرید دچار سردرگمی نشوند.

4. تعداد روش های پرداخت:

صفحه پرداخت، آخرین مرحله از خرید است، همانطور که در مورد بالا اشاره کردیم این مرحله باید راحت تر انجام شود. تجربه به ما ثابت کرده است که وجود روش های پرداخت مختلف از جمله پرداخت آنلاین، پرداخت در محل، پرداخت بانکی و ... در یک فروشگاه اینترنتی حس راحتی و اعتماد بیشتری به مشتری می دهد و موجب می شود مشتری بدون محدودیت آسانترین روش را برای پرداخت خود انتخاب نماید.

موارد مربوط به طراحی و امکانات در یک فروشگاه اینترنتی:

1. طبقه بندی محصولات به همراه ارائه اطلاعات کامل

مهمترین بخش در محیط یک فروشگاه اینترنتی، بخش محصولات می باشد، چیدمان این بخش باید با وسواس بیشتری انجام شود.

اطلاعاتی که درباره یک کالا ارائه می کنید باید با جزئیات کامل و کاملا واضح باشد. به طور مثال اطلاعاتی درباره جنس، کارایی، ضمانت و سایر مواردی که برای مشتری اهمیت دارد. همچنین طبقه بندی کالاها باید به طور اصولی و صحیح انجام شود تا مشتری به راحتی بتواند کالای مورد نظر خود را در کمترین زمان ممکن در فروشگاه اینترنتی شما پیدا کند.

2. زیبایی ظاهری فروشگاه اینترنتی:

مسلما اولین چیزی که نظر کاربران و مشتریان را به هنگام ورود به یک سایت جلب می کند، طراحی سایت می باشد. در این مورد آمارها نشان می دهد 42% مشتریان و کاربران اینترنتی نظر خود را راجع به یک فروشگاه آنلاین را بر اساس ظاهر و طراحی آن بیان می کنند.

3. امکان مقایسه محصولات و جستجو:

اگر راحتی مشتریاناتان برایتان مهم است حتما این امکان را به فروشگاه اینترنتی تان اضافه کنید تا مشتری بتواند کالای مورد نظر خود را جستجو یا بر اساس ویژگی های کالا آن را فیلیتر کند برای مثال:

فرض کنید فروشگاه شما بخشی برای فروش تلویزیون دارد، زمانی که مشتری قصد خرید یک تلویزیون از یک برند خاص و بین 40 تا 48 اینچ داشته باشد فروشگاه شما باید امکان فیلترینگ و جستجو را ارائه بکند تا مشتری بتواند در فرم جستجو سایز صفحه نمایش را بین 40 تا 48 تنظیم کرده و همچنین از لیست برندها، برند مورد نظر خود را انتخاب کند و لیستی از تلویزیون ها را که این ویژگی ها را دارند با هم مقایسه کرده و از خرید خود مطمئن شود.

پس توجه کنید که امکان مقایسه کالا و جستجو در کنار هم می تواند نقش یک کارشناس خبره فروش را در وب سایت شما ایفا می کنند.

اعتماد سازی در یک فروشگاه اینترنتی:

اصلی ترین و مهمترین فاکتور در یک فروشگاه اینترنت جلب اعتماد مشتری است، زیرا مشتری اصلا شما را نمی شناسد و فقط از روی یک سایت و چند تصویر خرید خود را انجام می دهد. طبیعتا جلب اعتماد مشتری کار آسانی نخواهد بود ولی شما با رعایت برخی از فاکتورهای ساده می توانید حس اطمینان را در مشتری ایجاد کنید.

1. وب سایت شما باید به صورت شبانه روزی در دسترس و فعال باشد:

وب سایت شما باید بدون هیچ مشکلی به صورت 24 ساعته فعال باشد، برای این منظور شما باید هاست و سرور مناسبی برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید.

 2. وب سایتتان را بروز نگه دارید:

وب سایت شما همیشه باید بروز باشد. مثلا تاریخ آخرین بروز رسانی وب سایت نباید متعلق به 2 سال قبل باشد!!!! برای این کار می توانید بخش وبلاگ در سایت خود داشته باشید و به صورت مستمر و دوره ای مطالب مربوط به کسب و کار خود و یا مطالبی که برای مشتریانتان مفید و ارزشمند است را منتشر کنید.

 3. نماد الکترونیکی داشته باشید:

تمامی فروشگاه های اینترنتی موظف به دریافت نماد الکترونیک هستند. زمانی که وب سایت شما نماد اعتماد داشته باشد مشتریان متوجه می شوند که وب سایت شما از طرف نهاد های دولتی اعتبار سنجی شده است. همچنین اگر شما بتوانید نماد دو یا سه ستاره برای فروشگاه خود بگیرید از فروشگاه های رقیب خود متمایز خواهید شد. مطمئن باشید مشتریان حرفه ای که امروزه تعدادشان روز به روز در حال افزایش هست، حتی به تعداد ستاره های نماد شما توجه می کنند!

4. گواهینامه ssl داشته باشید:

در صورت امکان برای امنیت اطلاعات فروشگاه اینترنتی خود گواهینامه ssl دریافت کنید. گواهینامه ssl یک زیر ساخت فنی است که امنیت ارتباطات بین کاربران و سایت شما را کاملا تضمین می کند. لازم به ذکر است دریافت گواهینامه ssl یکی از نیازمندی های اساسی برای دریافت نماد دو ستاره نیز می باشد.

5.قرارداد ببندید:

مشتریان باید بدانند که شما در قبال فروش کالا چه مسئولیت هایی را می پذیرید، در واقع شما باید حسی را به مشتریان خود القا کنید که با خرید از شما در حال بستن قرارداد هستند. برای مثال اگر شرایط ارسال، شرایط بازپس گیری محصول، شرایط تست کالا، گارانتی، تعمیر و ... را در سایت توضیح بدهید موجب جلب اعتماد مشتریانتان خواهید شد. همچنین در صورتی که در فروشگاه اینترنتی شما مبالغ کلان معامله می شود، شما باید شرایط بستن یک قرارداد حقوقی را در سایت ایجاد کنید تا اطمینان کامل را به مشتری بدهید.

ادامه این مقاله در بخش دوم منتشر خواهد شد. در ضمن شما می توانید فایل صوتی این مقاله را از طریق پادکست زیر گوش دهید.

شما می توانید سوالات و موضوعات موردنظر خود در زمینه وب و کسب و کار اینترنتی را برای ما ارسال نمایید تا ما مطالب مربوط به موضوعات مورد علاقه شما را در بخش وبلاگ وب سایت پرسینا منتشر کنیم.