در این نوشته با ۱۴ دلیل محکم روبرو خواهید شد که تصمیم شما برای راه اندازی یک وب سایت وردپرسی را با تردید مواجه می کند.

من منوچهر داداشی هستم و از شما دعوت می کنم تا پایان این نوشته با من همراه باشید.

به عنوان یک طراح وب، بارها از من سوال شده است که آیا طراحی سایت با وردپرس را توصیه می کنم یا خیر؟ به صورت کوتاه همیشه پاسخ داده ام که اگر قصد طراحی سایت برای یک تجارت جدی و موفق را دارید هرگز چنین توصیه ای نمی کنم. اما در این مقاله قصد دارم ۱۴ دلیل محکم بیاورم که چرا یک وب سایت وردپرسی تجارت شما را در معرض خطر قرار می دهد و راه های گسترش تجارت شما در محیط اینترنت را سد می کند.

بیشتر این دلایل را می توان در مورد استفاده از سایر سیستم های مدیریت محتوای متن باز مانند جوملا نیز شمرد.

14 دلیل برای اینکه از راه اندازی وردپرس شما را از دور رقابت خارج خواهد کرد و جلوی موفقیت وب سایت شما را می گیرد:

1. در کشور ما معمولا طراحان سایتی که با وردپرس به طراحی سایت می پردازند از دانش کافی برخوردار نیستند.

وردپرس یک نرم افزار آماده برای مدیریت محتوا است و طراحی سایت را برای یک طراح سایت تازه کار بسیار آسان می کند. یک طراح سایت تازه کار با آموزش الفبای طراحی سایت می تواند یک وب سایت وردپرسی را راه اندازی کند. تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد و بسیار هم خوب است. اما زمانی که شما قصد اولین خصوصی سازی در وب سایت خود را داشته باشید مثلا از طراح سایت خود بخواهید که وب سایت شما را با پنل پیامک شما یکپارچه کند طراح شما با جملات مختلفی به شما می گوید که این کار غیر ممکن است. در اغلب اوقات دلیل این پاسخ عدم توانایی طراحی شما در برنامه نویسی و گسترش امکانات وردپرس است. یک طراح وب واقعی باید توانایی برنامه نویسی اختصاصی برای سایت شما را نیز داشته باشد. در بیشتر اوقات شما با انتخاب راهکار وردپرس خود را با طراحان تازه کار مواجه می کنید. من در طول فعالیت حرفه ای خود بارها داستان شکست وب سایت های وردپرسی و نارضایتی صاحبان آن ها از طراح سایتشان را شنیده ام و برایم تبدیل به یک داستان تکراری شده است.

طراح وب ودرپرس

2. در اغلب اوقات برای سایت شما از یک قالب رایگان استفاده خواهد شد و این یعنی عدم بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو

همانطور که در مورد قبل توضیح دادم شما با انتخاب وردپرس خود را با طراحان وب تازه کار مواجه نمایید. اما خبر بدتر این است که حتی ممکن است اوضاع از این نیز بدتر باشد. ممکن است فردی که سایت شما را برایتان آماده می کند حتی طراح وب نباشد. بله درست خواندید. با یک جستجوی ساده می توانید قالب (پوسته) های متعدد رایگان وردپرس را در اینترنت پیدا کنید. راه اندازی وردپرس با این قالب های رایگان یک عملیات ۱۵ دقیقه ای است که از هر کسی ساخته است. تنها کافی است آشنایی اولیه برای کار با کامپیوتر را داشته باشید تا بتوانید سایت وردپرسی خود را راه اندازی کنید. اکنون سوال اینجاست که اشکال این مورد چیست؟ اشکال آن این است وقتی یک سایت با یک پوسته رایگان راه اندازی می گردد، تعداد زیادی وب سایت مشابه آن در اینترنت یافت خواهد شد. که رنگ بندی و چینش یکسان دارند. اگر ما انسان ها از بی اعتباری یک وب سایت با پوسته رایگان بگذریم موتورهای جستجو مثل گوگل از آن نمی گذرند. گوگل به شدت با محتوای تکراری در اینترنت مخالف است و برچسب هرزنامه را روی آن وب سایت می چسباند. شما متهم به کپی برداری از وب سایت های دیگر می شوید و نام وب سایت شما از نتایج جستجوی گوگل حذف می شود. به این مورد (Duplicate content penalization) گفته می شود.

طراح قالب وردپرس

3. طراحی سایت با وردپرس، شما را در تیررس هکر ها قرار می دهد و احتمال مورد حمله قرار گرفتن سایت شما بسیار افزایش می یابد

در دسامبر ۲۰۱۲ بیش از ۶۰۰،۰۰۰ سایت وردپرسی گزارش دادند که مورد حمله انبوه هکرها برای نفوذ به محیط مدیریت قرار گرفته اند و تا قبل از پایان فصل بهار سال ۲۰۱۳ این تعداد به ۳ میلیون وب سایت رسید. معلوم نیست این حمله عظیم چند قربانی داشته است. گزارش هایی منتشر شد که یک گروه ناشناس قصد ایجاد یک شبکه بزرگ از وب سایت های حاوی تروجان برای شکل دادن یک حمله بزرگ تر را داشته است. هکرها با نصب نرم افزار جاسوسی خود روی یک شبکه بزرگ از وب سایت ها کنترل همه آن ها را در دست می گیرند. به چنین شبکه ای Botnet گفته می شود. همچنین در اغلب اوقات طراح سایت شما افزونه هایی را از اینترنت دانلود می کند و روی وب سایت وردپرسی شما نصب می کند. بسیاری از این پلاگین ها یا افزونه ها حاوی تروجان هستند. گاهی این تروجان ها به صورت مخفی اطلاعات کاربری شما را به مقصدی نا معلوم ارسال می کنند. و گاهی به صورت بی اجازه و انبوه به ارسال ایمیل های اسپم (هرزنامه) می پردازند. و نتیجه آن این است که در مدتی کوتاه وب سایت شما و آی پی (IP) سایت شما در لیست های سیاه مرجع اینترنت قرار می گیرد. شما از لیست نتایج موتورهای جستجو حذف می شوید، ایمیل های ارسالی شما به فولدر اسپم مخاطبتان هدایت می شود و گاهی اوقات کاربران با ورود به سایت شما با اخطار مرورگر که سایت شما را حاوی ویروس معرفی می کند مواجه می شوند و این پایان کار سایت شماست. همه این اتفاقات بد برای همه سایت های وردپرسی اتفاق نمی افتد اما به جرات می توان گفت بخشی از آن ها برای همه سایت های وردپرسی اتفاق می افتد و صاحبان آن وب سایت ها حتی متوجه دلیل عدم موفقیت سایتشان با وجود همه تلاش هایشان نمی شوند.

4. در کشور ما وردپرس به اندازه کافی گسترش پذیر نیست. اولین دلیل آن این است که بومی نیست.

گاهی واژه گسترش پذیری کمی نافهموم به نظر می آید اما اگر معنی آن را دقیق بدانید متوجه می شوید که یکی از مهم ترین ویژگی های نرم افزار یک وب سایت موفق همین گسترش پذیری است. گسترش پذیری انعطاف یک نرم افزار هنگام افزودن امکانات به آن است. یعنی بتوان امکانات و ویژگی های یک نرم افزار را ویرایش کرد یا به آن ها افزود، بدون اینکه دچار بن بست شویم. احتمالا پاسخ یک طرفدار پروپاقرص وردپرس این است که پلاگین های رایگان به شما این گسترش پذیری بی پایان را می دهد. سوال من این است که آیا پلاگین اتصال به یک وب سرویس خاص داخلی نیز وجود دارد؟ آیا پلاگین اتصال به پنل پیامک انتخابی شما که احتمالا یک سرویس ایرانی است وجود دارد؟ آیا مثلا اگر بخواهیم یک اپ اندروید بنویسیم و آن را به وب سایت وردپرسی متصل کنیم خروجی های استاندارد json وجود دارد؟ جواب اولیه خیر است. تنها در یک حالت ممکن است شانس افزودن امکانات بومی به سایت وردپرسی خود را دارید و آن این است که خوش شانس باشید و بتوانید یک برنامه نویسی خبره آشنا به API وردپرس بیابید و جهت نوشتن پلاگین های اختصاصی شما از وی کمک بخواهید. در کشور ما متخصص برنامه نویس مسلط به API وردپرس بسیار کم است و اغلب افراد مبتدی وردپرس را برای طراحی سایت شما استفاده می کنند.

5. استفاده از وردپرس در طراحی سایت یعنی از دست دادن پشتیبانی واقعی

یکی از دغدغه های صاحبان وب سایت ها این است که پشتیبانی فنی مناسبی از وب سایتشان صورت بگیرد. به این معنی که اگر بخشی از وب سایت دچار مشکلی شد که خود دانش تصحیح آن را نداشتند بتوانند از شخصی کمک بگیرند. شرکت های طراحی سایت خوب همیشه به مشتریان خود قول پشتیبانی فنی مناسب را می دهند. اما سوال این است که آیا آن شرکت طراحی سایت یا فرد طراح سایت از توانایی فنی کافی برای پشتیبانی برخوردار است یا خیر؟ اشکالاتی مثل کند شدن وب سایت، عدم دسترسی صحیح به وب سایت، خطا دادن بخشی از صفحات و ... چنین سناریو هایی ممکن است برای هر وب سایتی رخ بدهد. در بعضی موارد رفع مشکلات ممکن است نیاز به دانش تخصصی داشته باشد و رفع آن سخت باشد. در چنین مواردی رفع مشکل نیازمند کمک شخصی فنی است از روش کار کرد هسته مرکزی نرم افزار سایت شما با خبر باشد. مثلا اگر سایت شما کند شده باشد، پشتیبان سایت باید بتواند صحت عملکرد سیستم Caching را در سایت شما بررسی کند. و در این حالت باید از ساز و کار سیستم Caching با خبر باشد. اما خبر بد این است که بسیاری از افرادی که به طراحی سایت با وردپرس می پردازند، دانشی درباره روش عملکرد هسته مرکزی وردپرس ندارند. و در سناریوهای سخت که ممکن است نیاز به دانش برنامه نویسی با تخصص بالا داشته باشد کاملا ناتوان هستند. در نقطه مقابل اگر شما پشتیبانی یک شرکت ایرانی صاحب تکنولوژی و توانایی فنی را داشته باشید که صفر تا صد سیستم مدیریت وب سایت شما را بشناسد و خود تولید کننده آن نرم افزار باشد، هرگز نگران صحت عملکرد سایت خود نخواهید بود و چنین شرکت هایی پیچیده ترین پشتیبانی ها را به آسانی به شما می دهند.

6. وردپرس یک نرم افزار تک منظوره نیست. پایگاه داده وردپرس برای یک وب سایت بزرگ بهینه سازی نشده است.

سیستم پایگاه داده وردپرس به گونه ای طراحی شده است که در حالت عمومی برای اغلب کاربران کاربردی و قابل استفاده باشد. اما ممکن است شما تصمیم بگیرید با نصب یک افزونه یک سایت فروشگاهی را به کمک وردپرس راه اندازی کنید. بارها دیده ام که چنین وب سایت هایی تا زمانی که کمتر از 100 محصول یا 1000 محصول دارند به خوبی کار می کنند. اما به محض اینکه تعداد محصولات بیشتر می شود وب سایت به شدت کند می شود و گاهی کاملا غیر فعال می گردد. دلیل این اتقاق این است که پایگاه داده یک فروشگاه اینترنتی با پایگاه داده یک سایت شرکتی یا وبلاگی یا شخصی متفاوت است و هر یک نیازمندی هایی دارند. در طراحی پایگاه داده نرم افزار ها مبحثی وجود دارد به نام بهینه سازی پایگاه داده (Database Optimization) که درباره روش های بالا بردن سرعت دسترسی به داده ها است. به صورت خلاصه باید بگویم که پایگاه داده وردپرس برای یک وب سایت شخصی یا شرکتی بهینه سازی شده است و یک وب سایت با تعداد زیاد صفحه را به خوبی پشتیبانی نمی کند. شما هرگز نمی توانید یک وب سایت بزرگ با چند میلیون صفحه (مثل یک موتور جستجو مثل وب سایت یاهو، جستجوگر هوشمند اخبار مثل وب سایت خبرخون، فروشگاه اینترنتی مثل فروشگاه دیجی کالا و ... ) را با وردپرس راه اندازی کنید.

7. پلاگین (افزونه) های وردپرس خیلی وقت ها با هم در مغایرت قرار می گیرند و عملکرد هم را مختل می کنند و در 99 درصد اوقات به صورت یکپارچه با هم کار نمی کنند.

وقتی از یک فرد مطلع درباره مزایای وردپرس سوال کنید یکی از مواردی که به آن اشاره می کند، تعداد بالای افزونه های وردپرس است. افزونه ها نرم افزارهای کوچکی هستند که روی یک نرم افزار بزرگتر نصب می شوند و امکانات آن را افزایش می دهند.

اکنون سوال اینجاست که اشکال افزونه ها چیست؟

افزونه وردپرس

فرض کنید شما یک افزونه برای طراحی فروشگاه فایل روی سایت وردپرسی خود نصب کرده اید. این افزونه بسیار خوب هم کار می کند. اکنون یک افزونه دیگر برای ارسال ایمیل های اطلاع رسانی در سایت وردپرسی خود نصب می کنید و می خواهید هنگامی که یک فایل در سایت شما فروش می رود ایمیلی حاوی لینک دانلود فایل برای خریدار ارسال شود. اما متاسفانه این دو افزونه کاملا جدا از هم کار می کنند و شما هرگز نمی توانید این دو را با هم یکپارچه کنید. مگر اینکه یک برنامه نویس استخدام کنید. در واقع می توان در یک جمله اینچنین گفت که افزونه های وردپرس کار می کنند اما به صورت یکپارچه کار نمی کنند.

از سوی دیگر ممکن است یکی از افزونه های شما عملکرد افزونه دیگری را مختل کند. مثلا دو افزونه مختلف اطلاعات بخش خاصی از پایگاه داده را برای نگهداری اطلاعات خود استفاده کنند.

مشکل دیگری که ممکن است هنگام استفاده از یک سایت وردپرسی داشته باشید این است که برخی افزونه های به ظاهر رایگان وردپرس محیط مدیریت سایت شما را پر از تبلیغات می کنند و شما در میان کادر های تبلیغات غوطه ور می شوید.

و در پایان عذاب آور ترین چیزی که افزونه ها به وجود می آورند این است که یکپارچگی گرافیکی را از محیط مدیریت شما می گیرند. به این معنی که در اغلب اوقات هر کدام از افزونه ها با منطق و گرافیک ابداعی خود منوها و پنجره های مدیریتی را به محیط مدیریت اضافه می کنند و شما در هر بخش محیط مدیریت که وارد می شوید با حال و هوای جدیدی روبرو می شوید. همین مورد ممکن است در مورد محیط عمومی وب سایت شما نیز رقم بخورد.

8. همه آدرس صفحه لاگین وردپرس و نام کاربری مدیر اصلی آن را می دانند. فقط کافی است هکر رمز عبور شما را حدس بزند.

هکر ها از روش های مختلفی برای نفوذ استفاده می کنند. یکی از اولین روش های آن ها استفاده ساده از فرم ورود سایت شماست. همه هکرها می دانند آدرس ورود سایت های وردپرسی wp-admin است و نام کاربری مدیر ارشد Admin است و اینچنین به سادگی وارد صفحه ورود سایت شما می شوند. در حالی که نام کاربری را نیز می دانند. با یک نرم افزار ساده، رمز عبورهای مختلف را امتحان می کنند و خیلی وقت ها موفق به ورود می شوند. به روش نفوذ با حدس زدن کلمه عبور (Brute Force) گفته می شود. اینکه صفحه لاگین شما یک صفحه مخفی باشد موجب امنیت بالاتری در سایت شما می شود.

9. سایت های وردپرسی مثل آهنربا کامنت (دیدگاه) های اسپم (هرزنامه) را جذب می کنند.

یکی از مشکلات جالبی که همه سایت های وردپرسی دارند این است که فرم های دیدگاه در این سایت ها مورد هجوم اسپمر های (هرزنامه نویس ها) قرار می گیرد. ممکن است هفته ای چند هزار دیدگاه هرز در سایت وردپرسی شما ثبت شود و یکی از وظایف همیشگی شما هنگام ورود به محیط مدیریت سایت پاک کردن همین اسپم های انبوه شود. خنده دار است اما بعد از یکی دو ماه از شروع فعالیت سایت اسپمر ها به سراغ فرم های کامنت خواهند آمد. دلیل اینکه چرا اسپمر ها سراغ سایت های وردپرسی می آیند اما یک سایت سفارشی از این هجوم در امان می ماند این است که فرم دیدگاه در همه سایت های وردپرسی از نظر ساختاری یکسان است. اسپمر ها با روشی ساده متوجه می شوند که سایت شما از وردپرس استفاده می کند و ربات خودکار آن ها روزی صدها یا هزاران دیدگاه که شامل تبلیغات است در سایت شما ثبت می کند.

دیدگاه های هرزنامه وردپرس

10. وردپرس مدیریت خوبی روی تغییر سایز تصاویر ندارد و صفحات سایت گاهی بی اندازه سنگین می شود.

وردپرس از تصاویری که شما در سایت قرار می دهید چند سایز مختلف پیش فرض ایجاد می کند. اما ممکن است شما برای بخشی از سایت نیاز به یک سایز خاص داشته باشید که وردپرس ایجاد نمی کند. در این حالت طراح سایت شما مجبور است تصاویر با سایز بزرگ تر را با استفاده از سایزدهی در CSS کوچک تر نشان دهد. و بیهوده حجم صفحات سایت شما بالا برود و صفحات شما دیرتر لود شود.

11. بسیاری از پلاگین های وردپرس برای موبایل بهینه سازی نشده اند.

در سال 2012 گوگل و دیگر موتورهای جستجو اعلام کردند که وب سایت هایی را که در محیط موبایل (تلفن همراه و تبلت) خوب دیده نشوند را از نتایج جستجوی خود برای دستگاه های موبایل حذف می کنند. امروز که این نوشته را می نویسم حدود 65 درصد از کاربران با دستگاه موبایل وبگردی می کنند. متاسفانه بسیاری از افزونه های وردپرس برای موبایل بهینه سازی نشده اند. دلیلش هم این است که روش بهینه سازی برای موبایل (Responsiveness) در هر وب سایت فرق می کند. ممکن است پوسته یا قالبی که برای سایت خود انتخاب می کنید با Bootstrap ریسپانسیو شده باشد یا یک فریمورک دیگر. به همین دلیل اغلب طراحان افزونه ها ریسپانسیو کردن افزونه شان را به طراح وبی که از آن افزونه استفاده می کنند می سپارند. اما متاسفانه بیشتر طراحان وب وردپرس تغییری در افزونه های نصب شده نمی دهند.

12. پیشخوان مدیریت وردپرس از پیشخوان کاربران غیر مدیر جداسازی نشده است.

اگر بخواهید به کمک یک افزونه، وردپرس را به یک فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید آنگاه سایت شما به عنوان یک فروشگاه نیاز خواهد داشت که علاوه بر پیشخوان مدیریت، یک پیشخوان کاربری نیز داشته باشد. بخشی از سایت که مشتریان شما بتوانند فاکتورها و پرداخت های خود را ببینند. اما متاسفانه وردپرس چنین پیشخوانی را ندارد. بنابراین معمولا افزونه هایی که نیاز دارند امکانات کاربری را به سایت شما اضافه کنند، این امکانات را به پیشخوان مدیریتی سایت قرار می دهند و موجب بسیاری آشفتگی ها در سایت می گردند. برای مثال اینکه شما به عنوان مدیر سایت تعدادی آیتم منو در محیط مدیریت می بینید که هیچوقت به آن ها نیاز ندارید. از سوی دیگر کاربران معمولی وقتی لاگین می کنند ناگهان وارد محیطی با گرافیکی متفاوت از محیط عمومی سایت می شوند. بسیاری اشکالات دیگر نیز وجود خواهد داشت که توضیحشان فقط موجب طولانی تر شدن این نوشته می گردد.

13. وب سایت های وردپرسی برای کسب درآمد بهینه سازی نشده اند.

چند سال پیش وقتی وردپرس متولد شد واقعا نرم افزار کارآمدی بود و به معنای واقعی به بالا رفتن کیفیت وب سایت های اینترنتی کمک کرد. آن زمان بیشتر وب سایت ها یا وبلاگ بودند یا یک وب سایت ساده شخصی یا شرکتی که از چند صفحه و نوشته ساده تشکیل شده بودند. اما امروز دیگر وب سایت های کاربردی تعدادشان زیاد شده است. وب سایت هایی که محیط هایی کاملا خصوصی سازی شده و هدفدار دارند. اکنون دیگر با یک نرم افزار مدیریت محتوای ساده نمی توان با چنین وب سایت هایی رقابت کرد. امروز، وب سایت ها خصوصی سازی شده اند و حاوی ایده های نو برای کسب درآمد هستند. این وب سایت ها، روال هایی ساده را پیش روی کاربران می گذارند که آن ها را مشتری خدمات و کالاهای خود کنند. به بیانی ساده تر، استفاده از وردپرس شما را در ساز و کاری استاندارد شده و عمومی محصور می کند و نمی توانید ایده های ناب و تازه ای را برای بالا بردن فروش سایت بکار بگیرید.

14. وردپرس خروجی json ندارد.

اکنون بسیاری از وب سایت های بزرگ و موفق دنیا علاوه بر محیط وب، دارای نرم افزار موبایل (Mobile App) هستند. برای مثال سایت فیسبوک اپ اندروید و اپ IOS نیز دارد. این اپ ها به صورت یکپارچه با سایت کار می کنند و گویی نمایشی دیگر از محتوا و امکانات سایت در اختیار کاربر قرار می دهند. امروزه این یکپارچگی با استفاده از وب سرویس های REST که بر اساس زبان های نشانه گذاری json و XML پیاده سازی می شوند صورت می گیرد. و... متاسفانه وردپرس چنین خروجی ندارد و به جای آن از یک پروتکل دیگر به نام XML-RPC استفاده می کند. این پروتکل بسیار قدرتمند و امن است. اما مشکل اینجاست که روشی بسیار سخت گیرانه و پر دردسر برای ارتباط دو نرم افزار است و امروزه کمتر مورد توجه و علاقه برنامه نویسان است. برنامه نویسان در اغلب اوقات دوست دارند که API خود را به صورت REST که بسیار انعطاف پذیر و امن و کاربردی است به وجود بیاورند. بنابراین استفاده از وردپرس یعنی سخت تر شدن و پر هزینه تر شدن طراحی یک اپ موبایل برای سایت شما.

به پایان لیست من رسیدیم. خوشحالم که این نوشته را تا اینجا خواندید. ممکن است شما با بخشی از این موارد موافق نباشید و یا ممکن است بخواهید به این دلایل موردی را اضافه کنید. فرم دیدگاه در پایان نوشته قرار دارد جایی است که می تونید نظرتان را برایم بنویسید.

در پایان یادآوری می کنم که شما در وب سایت پرسینا، یک شرکت طراحی سایت قرار دارید که برای مشتریان خود راهکارهای اختصاصی ارائه می کند. اگر بخواهید یک تجارت اینترنتی جدی و موفق راه اندازی کنید و در رقابت با رقبایتان پیروز باشید در تماس با ما تردید نکنید. با ما مشاوره کنید و به جمع صدها مشتری موفق پرسینا بپیوندید.