همیشه تهدیدات مختلفی در فضای مجازی ممکن است امنیت وب سایت شما را در معرض خطر قرار دهد. با بررسی کوتاهی در طراحی و پیاده سازی وب سایت ها می توان به این موضوع پی برد که گاهی حتی مدیران وب سایت های بزرگ اهمیت چندانی به امنیت وب سایت خود نمی دهند. امروزه حتی سایت های کوچک نیز ممکن است مورد سوء استفاده افراد سود جو قرار بگیرند.

قبل از دانستن این موضوع که چگونه می توانید امنیت وب سایت خود را بالا ببرید، باید با چگونگی انتقال اطلاعات در فضای اینترنت آشنا شوید. در این مقاله بحث امنیت وب سایت را به طور کامل مورد بررسی قرار داده ایم.

نحوه ی انتقال اطلاعات در فضای مجازی:

اطلاعات شما برای مواقعی که نیاز به دسترسی سریع به آن ها دارید در فضایی به نام هاست ذخیره می شوند. وقتی کاربری به سایت شما وارد می شود این اطلاعات در قالب بسته هایی از طریق سرور برای او ارسال می شوند. همین موضوع می تواند امنیت را به خطر انداخته و در این بین شخص سومی فایل های آلوده، به سرور یا کامپیوتر کاربر منتقل کرده یا اطلاعات را سرقت کند.

با وجود اطلاعات رمزنگاری شده می توان از این اتفاق جلوگیری کرد؛ همین موضوع به تنهایی می تواند نشان دهنده ی اهمیت امنیت وب سایت باشد، زیرا تهدیدهای فضای وب نه تنها می تواند سبب بروز مشکلات برای وب سایت شما شود بلکه اطلاعات شما و کاربران را نیز تهدید می کند.

برای جلوگیری از این مخاطرات راه کارهایی وجود دارند که می توان با انجام آن ها تا حد زیادی امنیت را افزایش داد. بخشی از این راه کارها مربوط به ارائه دهنده های هاست، بخشی کاربران و قسمت زیادی از آن برای مدیران وب سایت ها است.

تهدیدات امنیتی وب سایت:

موارد بسیاری می توانند امنیت یک وب سایت را به خطر اندازند:

  • رخنه کردن در اطلاعات: اطلاعاتی نظیر مشخصات شخصی، اطلاعات تماس، شماره کارت های اعتباری و ... همیشه در معرض خطر قرار گرفتن در دست افراد سودجو هستند.
  • حمله DDos: حمله منع سرویس تا سال 2015 حدود 180 درصد افزایش داشته است و امسال در صدر حملات سایبری قرار داشته است.
  • باج افزار و تروجان: دریافت اینگونه بدافزارها معمولاً هنگام دانلود فایل از سطح اینترنت برای کاربران رخ می دهد.
  • نفوذ injection: اینگونه نفوذ هنگامی اتفاق می افتد که داده هایی در قالب یک دستور ارسال می شود. داده های نفوذی می توانند باعث اجرای دستوراتی شده و یا بدون مجوز به داده ها دسترسی پیدا کنند.
  • اسپم ها: مزاحمت اسپم ها همیشه آزار دهنده است، ولی بدتر از آن این است که گاهی ربات های اسپم می توانند درخواست های زیادی را به سایت شما ارسال کرده و باعث اضافه بار (overload) سرور شده و آن را در بلک لیست گوگل قرار دهند.

 امنیت وب سایت

نمی توان امنیت را در فضای وب به صورت 100 درصد تضمین کرد.

راهکارهای افزایش امنیت وب سایت:

این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ گاه نمی توان امنیت را در فضای وب به صورت 100 درصد تضمین کرد. اما راه هایی نیز وجود دارند تا شما بتوانید امنیت وب سایت خود را تا حد زیادی تأمین کنید:

1. استفاده از فایروال:

اینترنت فضای ایمنی نیست. حتی اگر مبنا را بر این بگذاریم که سرور مورد استفاده ی شما برای میزبانی، بسیار ایمن باشد، این سرور بقیه ی فضای نا امن اینترنت را به فایل های آنلاین شما متصل می کند. اگر از هیچگونه ابزار امنیتی استفاده نکنید کار را برای ویروس ها راحت تر می کنید. در این مورد فایروال نیاز می شود.

وب سرورها از دو نوع فایروال استفاده می کنند:

  1. فایروال سخت افزاری: این فایروال بین سرور شما و اینترنت قرار گرفته و وقتی اطلاعات منتقل می شود می تواند مشخص کند چه چیزهایی اجازه انتقال دارند و چه فایل هایی نباید منتقل شوند.
  2. فایروال نرم افزاری: اکثر افراد، به خصوص کاربران سیستم عامل ویندوز با این نوع از فایروال آشنایی دارند. فایروال نرم افزاری به بررسی آی پی های ورودی و نرخ دانلود اطلاعات می پردازد. در صورتی که ترافیک دانلود شده از مقدار مد نظر بیشتر باشد، برای جلوگیری از آسیب های احتمالی آن را بلاک می کند.

برای بررسی ترافیک ورودی و خروجی وب سایت خود از هر دو نوع فایروال استفاده کنید.

این مقاله را بخوانید و بهترین هاست (Host) را برای طراحی سایت خود انتخاب کنید

2. فعال کردن محافظت از حمله منع سرویس (DDos):

فایروال ها می توانند آی پی های جعلی را تشخیص دهند. اما از آن جایی که آی پی ها بسیار متنوع هستند نمی توان تمام ترافیک ورودی و خروجی به سایت را کنترل کرد. بنابراین باید از محافظت منبع سرویس برای کاهش این خطر استفاده کرد. این نوع حمله با افزایش ترافیک به وب سرور آسیب می رساند. با یک شبکه ارسال محتوا مانند Cloudflare، این ترافیک می تواند از طریق یک شبکه تقسیم بندی شده از سرورها انتقال یابد تا از میزان صدمه احتمالی کم کند.

با مسیردهی هوشمند ترافیک، CDN می تواند بدون بلاک کردن کاربران جلوی از کار افتادن سایت شما را بگیرد.

شما به راحتی می توانید برای محافظت سایت خود در برابر این حمله ها و افزایش سرعت ارسال محتوای استاتیک از Clouadflare استفاده کنید.

3. نصب آنتی ویروس:

یک آنتی ویروس نصب و وب سایت خود را پاک سازی کنید.

شما نمی توانید با استفاده یک نرم افزار آنتی ویروس وب سایت خود را پاک سازی کنید اما ابزارهایی برای کنترل و پاک سازی وب سایت وجود دارند که استفاده از آن ها می تواند تفاوت بسیاری بین یک وب سایت امن و سالم و یک سایت در معرض آلودگی ایجاد کند.

این کار معمولاً شامل صرف هزینه می شود به خصوص اگر وب سایت شما آلوده شده باشد. هاست هایی وجود دارند که سرویس های آن ها شامل این نوع از محافظت نیز می شود.

اگر هاست شما از اینگونه محافظت استفاده نمی کند می توانید از ابزارهایی نظیر Sucuri یا  Cobweb Security برای آنالیز وب سایت استفاده کنید.

4. ثبت دامنه به صورت خصوصی:

وقتی که یک دامنه را جهت راه اندازی سایت ثبت می کنید، نام شما، آدرس، شماره تلفن و اینگونه اطلاعات به صورت عمومی نمایش داده می شوند. گاهی اوقات بسته به کشوری که شما در آن دامنه را خریداری می کنید می توان قسمت نمایش عمومی این اطلاعات را تغییر داد. در ایران برای دامنه ir. این گزینه وجود ندارد و اطلاعات به صورت عمومی قابل رویت هستند.

راهنمای انتخاب نام دامنه (10 نکته کلیدی در انتخاب نام دامنه)

 امنیت وب سایت

برای اطلاعات بیشتر درباره ی ثبت دامنه، از طریق بخش تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشد.

5. دریافت گواهی SSL یا TLS:

استفاده از ssl برای وب سایت یکی از راه های کاربردی ارتقاء امنیت وب سایت و کاربران آن می باشد. اطلاعات رمزگذاری نشده درست مانند این است که شما اطلاعات خود را مانند هدیه ای تقدیم افراد سودجو کنید. آن ها می توانند این اطلاعات را دزدیده، آن ها را رهگیری یا هرگونه استفاده ی دیگری از آن ها انجام دهند.

این موضوع به خصوص وقتی بسیار جدی می شود که بحث انتقال اطلاعات شخصی در میان باشد. به عنوان مثال، شما دارای یک فروشگاه اینترنتی هستید. بنابراین اطلاعات بسیاری از مشتریان نظیر اطلاعات فردی، آدرس، شماره تماس و شماره کارت های کاربران در وب سایت شما وجود دارد و همه ی این اطلاعات هر لحظه در معرض خطر قرار دارند. علاوه بر آن اگر قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارید بهتر است برای دریافت گواهینامه ssl اقدام کنید، زیرا بدون داشتن این گواهی احتمال اینکه در لیست سیاه گوگل قرار بگیرید وجود دارد.

هنگامی که شما ssl را برای سایت خود نصب می کنید، سرور برای برقراری اتصال TLS به سیستم کاربر متصل می شود. اگر همه ی موارد در حالت تأیید شده باشد، یک اتصال امن بین کاربر و سرور برای انتقال اطلاعات به صورت رمزنگاری شده برقرار می شود.

این اتصال ممکن است مقداری زمان گیر باشد که البته برای ssl های مختلف مقدار این بازه ی زمانی متفاوت است. برخی از آن ها امنیت بیشتری را در زمانی کمتر ارائه می دهند. نوع ssl مورد استفاده با توجه به قیمت و کاربری سایت شما متفاوت خواهد بود.

فعال سازی https (SSL) سایت و تاثیر آن بر سئو

موارد دیگری برای افزایش ضریب امنیت وب سایت وجود دارند که آن ها را به اختصار بیان می کنیم:

  • رمزهای عبور را با ضریب امنیتی بالا انتخاب و در بازه های زمانی آن ها را تغییر دهید.
  • برای جلوگیری از فعالیت اسپمرها از کپچا استفاده کنید. سیستم ری کپچای گوگل گزینه بسیار مناسبی برای استفاده است.
  • برای اطلاعات موجود در دیتابیس خود سطح دسترسی مناسب انتخاب کنید به طوری که اطلاعات داخل فایل ها به راحتی قابل خواندن نباشند.

هکرها و افراد سودجو همیشه به دنبال سایت هایی می روند که داری طیف گسترده ای از کاربران هستند، پس اگر می خواهید کسب و کار یا فعالیت وب سایت خود را گسترش داده و در این زمینه به موفقیت دست یابید، باید ابتدا از تأمین امنیت وب سایت خود مطمئن شوید.

با راه حل هایی که گفته شد و همچنین صرف هزینه های اندک می توانید از ضرر و زیان های احتمالی جلوگیری کرده و امنیت خود و کاربران را تا حد زیادی افزایش دهید.

اگر تصمیم به طراحی سایت یا طراحی فروشگاه اینترنتی دارید، همین حالا می توانید جهت راه اندازی پروژه خود با کارشناسان ما مشاوره رایگان داشته باشید. از طریق شماره تماس 02144967944 با ما در تماس باشید.