اکثرا کاربران و کسانی که می خواهند وب سایتی را راه اندازی نمایند، نیاز دارند تا هاستی متناسب با وب سایت خود که امنیت کامل دارد را تهیه نمایند. تهیه هاست و دامنه از مراحل ضروری برای طراحی سایت می باشد.

اما سوال اینجاست چه نوع هاستی را باید انتخاب کنید؟ کدام هاست برای وب سایت شما مناسب است؟ در انتخاب هاست به کدام موارد باید توجه کرد؟

هاست یا سرویس میزبانی چیست؟

سرویسی است که میزبانی سایت ها و صفحات وب را بر عهده دارد و شامل فضایی در یک کامپیوتر مرکزی است که همیشه به اینترنت متصل می باشد (سرور) و خدمات مرتبط با آن می شود.  اصطلاحات "هاست"، "هاستینگ"، "میزبانی وب"، "Host" و "Hosting" نیز بجای "Web Hosting" بکار برده می شوند.

هاست در زبان انگلیسی به معنی میزبان است و در واقع محیطی مجازی بر روی یک سرور می باشد که برای داده های یک سایت تدارک دیده می شود. بر روی یک سرور بیش از یک سایت می تواند میزبانی شوند. سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که تعداد وب سایت های موجود بر روی یک سرور در سرعت آن تاثیرگذار خواهد بود؟ تعداد سایت های روی یک سرور به قدرت پردازنده، رم، فضای سرور و همچنین میزان استفاده وب سایت ها از این منابع بستگی دارد.

تمام فایل ها و اطلاعات یک وب سایت بر روی فضای هاست قرار دارد، بنابراین مدیران وب سایت ها هر کدام به صورت مجزا جهت مدیریت فضای میزبانی وب سایت خود نیاز به کنترل پنلی دارند که به آن ها امکان دهد به پایگاه داده ها، ایمیل ها و فایل های خود را دسترسی داشته و آن ها را مدیریت نمایند. 
زمانی که چند وب سایت بر روی یک سرور یا سرور مجازی قرار میگیرند از اصطلاح هاست اشتراکی استفاده می کنیم بدین معنی که منابع سرور فقط در اختیار یک سایت نیست و بین چند سایت مشترک هست و یکی از مسائل مهم در خصوص هاست اشتراکی مسئله امنیت آن می باشد که متاسفانه در خیلی از سرور ها به آن اهمیت داده نمی شود. مدیر سرور باید با استفاده از نرم افزار های امنیتی و کانفیگ حرفه ای فضای سرور را امن کند.

برای مطالعه راهنمای انتخاب دامنه اینجا کلیک کنید

راهنمای انتخاب هاست

انواع هاست:

انواع هاست بر اساس سیستم عامل

1. هاست لینوکسی

همانطور که از اسمشان مشخص می باشد، تفاوت هاست لینوکسی با هاست ویندوزی در نوع سیستم عامل آن ها می باشد. بسته به زبان برنامه نویسی وب سایت می توانید هاست متناسب با آن را انتخاب کنید. لینوکس  از زبان های برنامه نویسی html ،php ،js پشتیبانی می کند بنابراین اگر زبان برنامه نویسی وب سایت شما، php است بهتر است از هاست لینوکسی استفاده نمایید.

2. هاست ویندوزی

ویندوز می تواند از زبان های برنامه نویسی js ،php ،html و asp پشتیبانی کند، از آنجایی که زبان برنامه نویسی asp توسط مایکروسافت منتشر شده است تنها ویندوز امکان پشتیبانی از این زبان را دارد، بنابراین اگر زبان برنامه نویسی وب سایت شما asp می باشد امکان اجرا آن تنها در هاست ویندوز وجود دارد.

بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت چیست؟

انواع هاست بر اساس سرویس

1. هاست اشتراکی (Shared Hosting)

هاست های اشتراکی بر روی یک سرور اختصاصی یا مجازی ایجاد می شوند. تعداد هاست هایی که بر روی یک سرور ایجاد می شوند، بستگی به ظرفیت و قدرت آن سرور دارد. به عنوان مثال یک سرور می تواند تا 3000 وب سایت را میزبانی کند. همانطور که از نام این نوع هاست ها مشخص است، منابع سرورها در بین هاست ها اشتراکی است. برای مثال اگر یک وب سایت که ترافیک بالایی دارد، 75 درصد از منابع سرور را مصرف کند، برای سایر سایت ها تنها 25 درصد منابع برای استفاده باقی می ماند. از لحاظ امنیتی، این نوع هاست ها مشکلی ندارند.

در این نوع سرویس در یک سرور اختصاصی یا مجازی به تعداد مشخصی کاربر (بستگی به قدرت سرور) هاست ایجاد می شود که هر کدام از آنها دسترسی به سایت خود دارند، تمام سرویس های با نام میزبانی وب یا هاست در اینترنت از نوع اشتراکی می باشند، هزینه های اشتراکی بسیار کمتر است، امنیت این سرویس ها خوب است اما در هر صورت با توجه وجود تعداد دیگری سایت در یک سرور استفاده این سرویس برای سایت های بسیار معتبر توصیه نمی شود.

هاست های اشتراکی برای وب سایت های در حال طراحی و توسعه، سایت های معرفی و به طور کلی برای سایت هایی که نیازی به آنلاین بودن 24 ساعته ندارند بسیار مناسب است.

در هاست های اشتراکی هر کدام از کاربران دارای کنترل پنل اختصاصی (پلسک و Cpael از شناخته ترین کنترل پنل های هاستینگ می باشند.) برای مدیریت فایل ها هستند و دسترسی مستقیم به سیستم عامل سرور را ندارد. بنابراین برخی از این نوع محدودیت ها در هاست های اشتراکی به چشم می خورد. اما از لحاظ قیمت این نوع سرویس مقرون به صرفه ترین سرویس میزبانی وب می باشد.

2. سرور مجازی (VPS)

vps مخفف Virtual Private Server و به معنای سرور اختصاصی مجازی می باشد. سرور مجازی مناسب برای سازمان های بزرگ دولتی و خصوصی، فروشگاه اینترنتی بزرگ و پر ترافیک می باشد. به طور کلی سرور مجازی مناسب برای افرادی یا مجموعه هایی می‌باشد که به یک سرور اختصاصی (Dedicated Server) خود نیاز داشته، اما توان مدیریتی یا اقتصادی اجاره یک سرور اختصاصی کامل را ندارند بنابراین اگر به دلیل امنیت، سرعت و پایداری بالای وب سایت خود نمی خواهید از هاست های اشتراکی استفاده کنید، سرور مجازی بهترین انتخاب برای شما است.

برای تهیه سرور مجازی vps با کارشناسان ما تماس بگیرید.
02144967944

راهنمای انتخاب هاست

امکاناتی که سرورهای مجازی در مقایسه با هاست های اشتراکی در اختیار شما قرار می دهند:

  • سرعت بسیار بالا
  • فضای نگهداری بالا
  • امکتن داشتن ترافیک بالا
  • تسلط و کنترل کامل بر روی سرور
  • تهیه نسخه پشتیبان (Back Up)
  • تامین امنیت فیزیکی و امنیت اطلاعاتی
  • امکان امکان کنترل و نظارت سرور

به طور خلاصه می توان گفت خدماتی که سرور مجازی ارائه می دهد، بین خدمات سرور اشتراکی و سرور اختصاصی است. در سرور مجازی سخت افزار سرور همچنان بین استفاده کنندگان به اشتراک گذاشته می شود. اما ناگفته نماند منابع پارتیشن بندی می شوند و هر پارتیشن منابع سخت افزاری اختصاصی خودش را دارد و می تواند تقریباً معادل یک سرور اختصاصی کامل پیکربندی شود.

3. سرور اختصاصی (Dedicated Server)

وب سایت ها و کسب و کارهای بزرگی که ترافیک بالایی دارند و می خواهند یک ترافیک پرکابرد داشته باشند، می توانند از سرورهای اختصاصی استفاده کنند. خدمات سرور اختصاصی، امکانی کارآمد برای موسسات و سازمان های بزرگی است که نمی خواهند از سرورهای اشتراکی با دیگران استفاده نمایند. در نظر داشته باشید اجاره سرورهای اختصاصی بالاتر از از هاست های اشتراکی و سرورهای مجازی است.

مهمترین ویژگی هایی که سرورهای اختصاصی را از سرورهای مجازی متمایز می کند:

  • انحصاری بودن منابع سخت افزاری و نرم افزاری
  • تسلط و کنترل کامل بر روی سرور
  • قابلیت افزایش و ارتقا سخت افزار داخلی
  • قدرت پردازش و محاسباتی سریع
  • ایجاد پایگاه های اینترنتی متعدد
  • پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری
  • پهنای باند بسیار قابل توجه
  • تامین بستر ترافیک ماهانه ی بیش از میزان معمول
  • آزادی در نصب نرم‌افزارهای مورد نظر بر روی سرور
  • آزادی در مدیریت محتوای سرور

کابرد سرورهای اختصاصی تتنها برای سازمان ها و شرکت های بزرگ نیست، صاحبان وب سایت های دانلود و بازی های آنلاین که به پهنای باند زیادی نیاز دارند می توانند از سرورهای اختصاصی استفاده کنند.

10 نکته کلیدی که در انتخاب هاست باید دقت کرد:

1. زبان برنامه نویسی سایت: همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، اگر طراحی سایت خود را با زبان برنامه نویسی asp انجام خواهید داد از هاست ویندوزی استفاده کنید.

2. حجم فایل ها و بانک اطلاعاتی وب سایت: حجم فایل ها و محتوایی که در وب سایت خود قرار خواهید داد را در نظر گرفته و هاستی متناسب با حجم فایل های خود انتخاب کنید تا هزینه اضافی جهت هاست هایی با فضایی بیشتر پرداخت کنید. 

3. قیمت: به هزینه ای که بابت سرویس های میزبانی پرداخت می کنید دقت کنید و در نظر داشته باشید سرویسی که خریداری می کنید نسبت به امکاناتی که دریافت می کنید منتناسب باشد. در این مورد سعی کنید با شرکت های شناخته شده همکاری نمایید. 

4. کنترل پنل ساده و کاربردی: پنل کاربری و محیط مدیریت هاست و فضای میزبانی ساده موجب می شود که شما بتوانید بدون سردرگمی فایل ها و بانک های اطلاعاتی خود را مدیریت کرده و وضعیت هاست خود را مانیتور کنید. 

5. خدمات و پشتیبانی: شرکت هاستینگ مورد نظر شما باید بتواند وب سایت و سرویس های شما را در مواقع مورد نیاز پشتیبانی کرده، در زمان های تمدید سرویس اطلاعات رسانی کرده و پاسخگوی سوالات شما باشد. 

6. بک آپ گیری: جهت حفظ امنیت داده ها و اطلاعات وب سایت باید بتوانید از اطلاعات وب سایت خود به صورت دوره ای و مستمر (برای مثال هفتگی) نسخه پشتیبان تهیه کنید. 

7. ویژگی های فنی: جهت ایجاد تغییرات و ارتقا وب سایت خود بهتر است بتوانید این ویژگی های فنی را در فضای میزبانی خود داشته باشید. 

  • بک آپ گیری
  • دسترسی به اف تی پی
  • ایجاد ساب دامین

8. استفاده از وب‌ سرورهای قوی و بهینه: با شرکت های معتبر و دیتاسنترهای شناخته شده همکاری نمایید. برای مثال پرسینا برای تهیه سرویس های میزبانی خود با شرکت پارس آنلاین که یکی از برجسته ترین شرکت ها در این زمینه می باشد همکاری می نماید. 

9. اهمیت آپ تایم: در واقع به مدت زمانی که سایت فعال بوده و در دسترس کاربران است اصطلاحا آپ تایم می گویند. آپ تایم به صورت مستقیم به سرور بستگی دارد. قطع شدن سرور موجب می شود وب سایت هایی که بر روی آن سرور قرار دارند نیز قطع شده و از دسترس خارج شوند. یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب هاست آپ تایم سرور می باشد. یک سرور خوب باید بتواند وب سایت ها را همیشه در حال اجرا و در دسترس قرار دهد. آپ تایم پایین به دلیل  از دسترس خارج شدن های مکرر به سئوی سایت شما آسیب می رساند. استاندارد جهانی آپ تایم 99 درصد می باشد.

 10. امنیت: داده ها و اطلاعات وب سایت شما باید به صورت امن در این سرویس ها نگهداری شود و از بین نرود. بهترین راه برای حفظ امنیت داده ها بکـاپ گیری دوره ای از اطلاعات سایت می باشد. 

شما می توانید برای مشاوره در رابطه با طراحی سایت، تهیه دامنه و سرویس های میزبانی خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.