طراحی و راه اندازی سایت شرکتی یا سایت فروشگاهی، قدم اول برای ورود یک کسب و کار به دنیای مجازی می باشد. بعد از طراحی سایت مبحث نگهداری و مدیریت سایت مطرح می شود. نگهداری و مدیریت سایت دارای اصول و استانداردهایی هست که برخی از این موارد را در مقاله ها و مطالب قبلی مطرح کرده ایم. 

سئو: 8 نکته کلیدی در رتبه بندی وب سایت ها در موتورهای جستجو

سرعت بارگذاری وب سایت یکی از فاکتورهای پر اهمیت در رتبه بندی وب سایت ها می باشد. در این مطلب می خواهیم ابزاری بسیار کاربردی برای تست سرعت بارگذاری وب سایت را به شما معرفی کنیم. ابزار GTMetrix یک ابزار رایگان و ساده است که کار کردن با آن بسیار ساده است و شما براحتی می توانید به صورت مستمر سرعت بارگذاری صفحات وب سایت خود را با این ابزار چک کرده و خطاها و اشکالات آن را رفع نمایید.

GTmetrix چیست؟

GTmetrix یک وب سایت رایگان برای تست و آنالیز سرعت بارگذاری صفحات وب سایت است. جی تی متریکس از جمله وب سایت هایی است که در ایران کاربران و طرفداران بسیاری دارد. GTmetrix به شما امکان می دهد سرعت بارگذاری تمام صفحات وب سایت خود را چک کنید. GTmetrix پارامترهای مختلفی را که در سرعت بارگذاری وب سایت تاثیرگذار هستند در نظر گرفته و مواردی را که دارای اشکالات و خطاهایی است را به شما نمایش می دهد.

اجازه بدهید توضیحات بیشتر را با یک مثال مطرح کنیم:

زمانی که شما می خواهید سرعت بارگذاری یکی از صفحات وب سایت خود را چک کنید، آدرس مورد نظر را در وب سایت GTmetrix وارد می کنید، GTmetrix بعد از ارزیابی تمام فاکتورهای موثر در سرعت سایت، نتایجی را به شما نشان می دهد. مثلا اگر در صفحه مورد نظر تصویری با حجم بالا داشته باشید که در افت سرعت وب سایت شما تاثیر داشته را به شما نشان می دهد و نکته جالب تر اینکه نسخه بهینه شده همان تصویر را نیز به شما می دهد تا تصویر بهینه سازی شده با حجم پایین را جایگزین کنید. تصور کنید اگر بتوانید به کمک این ابزار تمام صفحات وب سایت خود را چک کنید و اشکالات آن را رفع نمایید، سرعت بارگذاری صفحات وب سایت به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

بخش های مختلف GTmetrix:

آموزش GTMetrix

بخش اول Performance Scores:

  • PageSpeed score:  در این قسمت میزان بهینه بودن کدهای وب سایت را به درصد نشان می دهد و هر چه این درصد بالا باشد، سایت شما بهینه تر است.
  • Yslow score : این بخش هم درصدی را نشان می‌دهد که بر اساس ابزار و استانداردهای یاهو برای سرعت بارگذاری سایت است.

بخش دوم Page Detail:

  • Page Load Time: زمان بارگذاری کامل سایت بر حسب ثانیه را نشان می‌دهد.
  • :Total Page Size حجم اصلی صفحه بررسی شده را نشان می دهد.
  • Request تعداد درخواست‌های ارسالی به سرور برای بارگذاری قسمت های مختلف سایت را نشان می دهد. هر چه تعداد درخواست‌ها میان سرور و مرورگر کمتر باشد، فشار کمتری به سرور وارد می شود. در نتیجه سرعت بارگذاری سایت افزایش می‌یابد.

بخش سوم:

  • PageSpeed  و  : Yslowدر این قسمت عواملی که باعث کندی وب سایت شما شده است را نشان می دهد. در واقع عواملی که باعث کندی و کاهش سرعت سایت تان شده است را می توانید مشاهده و آن ها را برطرف کنید. به طور مثال  (مثالی که در ابتدای متن  مطرح کردیم) Optomize image با ارائه راهکارهایی از شما می‌خواهد که حجم تصاویر سایت تان را بهینه کنید.
  •  :Waterfallاین قسمت یکی از مفیدترین قسمت های ابزار GTMetrix برای بررسی میزان سرعت وب سایت است که به صورت چارت هایی نتایج زمان صرف شده برای بارگذاری منابع، تصاویر، استایل‌ها و غیره را نشان می‌دهد.
  • :Video این قسمت، فایل‌های ویدئویی را از نظر سرعت و بهینه سازی سایت مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • History: این قسمت یکی از بهترین ویژگی‌هاست زیرا به شما اجازه می‌دهد نتایج تست های مختلف بر روی یک صفحه را در فواصل زمانی مختلف در قالب یک نمودار مشاهده کنید

برای کار با GTMetrix از کجا شروع کنیم؟

اگر می خواهید از تمام قسمت ها و امکانات GTMetrix استفاده کنید باید در این سایت ثبت نام کرده و عضو شوید. اما در صورتی که فقط می خواهید عواملی که باعث کندی سایتتان شده است را شناسایی و برطرف کنید، بدون ثبت نام نیز می توانید این کارها را انجام دهید.

1. آدرس زیر را در مرورگر خود تایپ کنید تا وارد وب سایت GTMetrix شوید: https://gtmetrix.com

2. در صفحه ای که نمایش داده می شود آدرس وب سایت یا صفحه ای را که می خواهید آنالیز کنید را به صورت کامل وارد نمایید و بر روی دکمه Analyze کلیک کنید تا وارد صفحه ای که نتایج را نمایش می دهد، بشوید.

3. در این صفحه تمامی فاکتور ها با امتیاز و درصد مشخص شده اند. به صورتی که A بیشترین امتیاز و F کمترین امتیاز را نشان می دهد.

در نتایجی که برایتان نمایش می دهد با خطاهای زیر مواجه می شوید که هر کدام را توضیح می دهیم:

  • Leverage browsing caching در GTMetrix: این خطا مربوط به کش مرورگر می باشد که باید با انتخاب یک تاریخ انقضا در کش مرورگر می توانید انواع داده ها را در مرورگر کاربر ذخیره کنید تا با ورود مجدد کاربر اطلاعات و داده ها دوباره از سرور شما لود نشود و از مرورگر که قبلا در آن ذخیره شده است بارگذاری شود. این مورد موجب افزایش سرعت و کاهش زمان لود سایت شما خواهد شد.
  • Serve scaled images در GTMetrix: این مورد به این معناست که تصاویر صفحه مورد نظر در اندازه اصلی خود جایگزین نشده اند و GTMetrix اندازه ای از تصاویر را پیشنهاد می کند که می توانید از آن ها استفاده کنید.
  • Defer parsing of javascript در GTMetrix: این مورد پیشنهاد می کند که فایل های جاوا اسکریپت را فشرده کنید، مرورگر هنگام لود صفحه باید تمامی موارد مربوط به جاوا اسکریپت را تحلیل کند که این زمان بر است، با فشرده سازی می توانید این مشکل را حل کنید و زمان را کاهش دهید.
  • Inline small css & javascript: بهتر است تمامی فایل های css و فایل های javascript را جداگانه در سایت قرار ندهید و تمامی فایل ها در یک فایل css و javascript قرار گیرد.
  • Minify JavaScript ,CSS and HTML: این مورد نشان می دهد که با فشرده سازی فایل های JavaScript ,CSS و HTML می توانید حجم اطلاعات دریافتی و ارسالی را کاهش دهید و باعث افزایش سرعت وب سایت شوید.
  •  
  • اخطار Enable gzip compression در جی تی متریکس: GZIP قابلیت فشرده سازی در سمت سرور می باشد، همانطور که می دانید برای فشرده سازی اطلاعات فایل ها در سیستم های شخص، آن فایل را به صورت فشرده ZIP تبدیل می کنیم تا حجم انتقال اطلاعات را کاهش دهیم. GZIP هم دقیقا همین عملیات را انجام می دهد اما با قابلیت فشرده سازی پیشرفته.
  •  Optimize images در GTMetrix: این مورد تصاویری را که دارای حجم زیادی بوده و در واقع بهینه سازی نشده اند را نشان می دهد. حجم بالا در تصاویر وب سایت موجب افت سرعت بارگذاری سایت می شود. در این قسمت GTMetrix نسخه بهینه شده تصاویر را به شما نشان می دهدف کافیت این تصاویر را دانلود کرده و جایگزین تصاویر قبلی نمایید.

سخن آخر

برای مدیریت و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان سئو عوامل بسیاری تاثیر دارد و در مقابل راهکارهای بسیاری نیز وجود دارد. ما در قسمت وبلاگ سایت پرسینا، به مرور تمام این راهکارها و عوامل را بررسی می کنیم و  شما می توانید براحتی بعد از راه اندازی وب سایت خود، این راهکارها را به کار گیرید. فراموش نکنید نگهداری و مدیریت وب سایت کاری است که می بایست به صورت دائمی و مستمر انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسید. پیشنهاد می کنم همین حالا وارد وب سایت GTMetrix شوید و خطاهای وب سایت خود را تا حد ممکن برطرف نمایید.

بازاریابی محتوایی : 12 روش برای تولید محتوای وب سایت

چنانچه در رابطه با این مطلب سوالی داشتید با ما در میان بگذارید.