طراحی سایت به تنهایی سودی به همراه ندارد. وب سایت شما باید در گوگل رتبه ای داشته باشید تا در میان هزاران رقیب دیده شوید و فروش خود را افزایش دهید، سئو به شما کمک می کند ضمن مشخص کردن بازار هدف، خریداران نهایی را به درستی هدف بگیرید و فروش متفاوتی داشته باشید. سئو کردن یک وب سایت و افزایش رتبه آن، نیاز به زمان و فعالیت مستمر بر روی سایت دارد. یکی از اولین قدم ها که بعد از طراحی و راه اندازی سایت می بایست انجام دهید، ثبت وب سایت خود در وب مستر تولز می باشد. در این مقاله نحوه ثبت وب سایت در وب مستر تولز توضیح داده شده است.

ثبت آدرس دامنه در گوگل

اصلی ترین روش برای ثبت سایت در گوگل از طریق صفحه ای است که گوگل مخصوص این کار در نظر گرفته و شما بدون اتلاف وقت یا هرگونه اطلاعات جانبی می توانید آدرس سایت خود را به گوگل معرفی کرده و درخواست ارسال ربات های خزنده و ایندکس آن را به گوگل بدهید. لینک صفحه :

https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url

آموزش سرچ کنسول

ثبت سایت در گوگل وبمستر

روش دوم که بسیار مهم و کاربردی نیز می باشد ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز است. استفاده از این ابزار رایگان امکانات و اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد که در حال حاضر برای سئو هر سایتی ضروری می باشد.

گوگل وبمستر تولز چیست؟

گوگل وبمستر تولز مجموعه ای از ابزارهای رایگان سئو است که توسط سایت گوگل برای استفاده وبمستران طراحی شده است. اطلاعاتی مانند میزان سلامت سایت، تعداد صفحات ایندکس شده، کلمات کلیدی ورودی به سایت، ثبت سایت در گوگل، معرفی نقشه سایت و … همگی از طریق پنل مدیریت وبمستر تولز در دسترس شما خواهند بود. ولی مهمترین کاربرد این ابزار در شرایط ویژه و مشکلات است که بسیار به شما کمک خواهد کرد. بطور مثال در صورت جریمه شدن سایت شما، گوگل از همین طریق به شما اطلاع خواهد داد و یا متخصص سئو شما امکان بررسی وضعیت را خواهد داشت.

معرفی سایت به گوگل از طریق وبمستر

برای شروع کار به صفحه اصلی وبمستر گوگل رفته و با یک اکانت Gmail به آن وارد شوید. در اینجا با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد. آدرس سایت خود را را در نوار پایین صفحه وارد کرده و بر روی دکمه “ADD A PROPERTY” کلیک کنید.

آموزش سرچ کنسول

صفحه ای بصورت زیر ظاهر می شود:
آموزش سرچ کنسول

در این مرحله شما باید هویت خود را بعنوان صاحب اصلی سایت تایید کنید. ثبت سایت در گوگل و تایید هویت از چند روش قابل انجام است که مهمترین آنها دانلود فایل از وبمستر گوگل است.

اولین روش:

مطابق با تصویر زیر شما باید فایل مورد نظر را از وبمستر دانلود کرده و برروی هاست خود و در ریشه اصلی آپلود کنید. از طریق مراجعه به آدرسی که جهت تایید هویت در اختیار شما قرار گرفته می توانید از انجام صحیح این بخش مطمئن شوید. در نهایت با فشردن دکمه Verify و در صورت انجام صحیح مراحل با پیامی مبنی بر معرفی سایت به گوگل مواجه خواهید شد و از این به بعد به کلیه امکانات وبمستر دسترسی خواهید داشت. شما نباید حتی بعد از تایید هویت این فایل را از روی سایت خود پاک کنید.


آموزش سرچ کنسول

دومین روش:

استفاده از HTML Tag برای ثبت سایت در گوگل

اگر به هر دلیل شما دسترسی به سرور یا هاست خود ندارید یا امکان آپلود فایل برای شما فراهم نیست دو راه دیگر وجود دارد که می تواند در ثبت سایت در گوگل به شما کمک کند.
بر روی تب “Alternate methods” کلیک کرده و دایره کنار گزینه HTML tag را انتخاب کنید. در این بخش یک خط کد HTML به شما داده خواهد شد که باید آن را در هدر سایت خود و قبل از بسته شدن دستور قرار دهید. پس از قرار گرفتن این کد در فایل هدر سایت شما و فشردن دکمه Verify کار ثبت سایت در گوگل به پایان رسیده و دسترسی به امکانات برای شما باز خواهد شد.


آموزش سرچ کنسول

سومین روش:

استفاده از Google Analytics برای معرفی سایت به گوگل

روش دیگری که بسیار ساده نیز می باشد استفاده از اکانت گوگل آنالینیکز برای ثبت سایت در گوگل و تایید هویت شماست. اگر از آمارگیر گوگل آنالیتیکز برای سایت خود استفاده می کنید و کد مربوط به آن در سایت شما قرار دارد می تواند با انتخاب گزینه Google Analytics و فشردن دکمه Verify خیلی سریع هویت خود را تایید کنید. البته تنها در صورتی ثبت سایت در گوگل وبمستر انجام می شود که اکانت آنالیتیکز خود را نیز با همین آدرس Gmail ساخته باشید.

آموزش سرچ کنسول

در این مرحله شما کار ثبت سایت در گوگل و تایید هویت را به خوبی انجام داده اید، مهمترین مراحل بعد از این کار تعیین دامنه اصلی سایت  و معرفی نقشه سایت به گوگل خواهند بود.

بعد از افزودن سایت به گوگل وبمستر تولز صفحه اصلی آن بصورت زیر برای شما قابل دسترس خواهد بود:  

آموزش سرچ کنسول

پس از ثبت سایت در گوگل چه کاری انجام دهیم؟

معرفی سایت به گوگل اولین قدم شما در مدیریت آن خواهد بود. از اینجا به بعد ابزار گوگل وبمستر امکانات بسیاری برای بهبود وضعیت سئو و نظارت بر عملکرد آن در اختیار شما قرار می دهد. یکی از ابزارهای کارآمد در این پنل Fetch as Google  است که به شما اجازه می دهد سایر صفحات سایت را نیز به گوگل معرفی کرده و سرعت ایندکس آنها را افزایش دهید.

شما می توانید از ابزار Fetch as Google برای معرفی ۵۰۰ صفحه از سایت خود در ماه استفاده نمایید. با این کار ربات های گوگل به سرعت صفحات شما را بررسی و ایندکس خواهند کرد. علاوه برآن می توانید با معرفی نقشه سایت خود به گوگل تمامی صفحات مهم سایت را به صورت یک فایل XML در اختیار گوگل قرار دهید تا زمان مراجعه به سایت شما بداند که دقیقا کدام صفحات جدید هستند و یا نیاز به بررسی مجدد دارند.

فایل ایندکس نقشه سایت چیست؟

گاهی با توجه به تعداد زیاد صفحات و موضوعات یک سایت ساخت چند نقشه سایت لازم می شود. در اینصورت فایل مربوط به هر نقشه سایت باید در یک فایل ایندکس نقشه سایت (Sitemap index file) لیست شود.
اگر سایت شما بیش از 5000 صفحه دارد یا سایز فایل نقشه سایت شما بیش از 10 مگابایت است، استفاده از چند فایل نقشه سایت ضرورت می یابد. در اینصورت به فایل ایندکس نقشه سایت نیز نیاز دارید. البته می توانید با استفاده از gzip حجم فایل و پهنای باند مورد نیاز را کاهش دهید ولی مطمئن شوید که سایز فایل نقشه سایت شما بعد از فشرده سازی کمتر از 10 مگابایت باشد.

وارد کردن نقشه سایت در وب مستر تولز

با استفاده از لینک زیر می توانید آدرس نقشه وب سایت خود را بدست آورده و آن را در وب مستر تولز ثبت نمایید:

Sitename/sitemaps

برای وارد کردن نقشه سایت خود در وب مستر تولز، از منوی سمت چپ در پنل وب مستر تولز گزینه crawl سپس گزینه sitemaps را کلیک نمایید. در صفحه ای که نمایش داده می شود دکمه قرمز رنگ Add/Test Sitemap در سمت راست صفحه را کلیک نمایید.

در پنجره ای که مطابق شکل زیر نمایش داده می شود، آدرس نقشه سایت خود را وارد نمایید و دکمه submit را کلیک کنید.

آموزش سرچ کنسول

اهمیت نقشه سایت زمانی مشخص می شود که تعداد صفحات سایت شما بسیار زیاد بوده و ارزش محتوایی آنها با یکدیگر متفاوت باشد. بطور مثال اگر بخش مقالات تکنولوژی از مقالات بازی و سرگرمی برای شما مهمتر است، می توانید این تفاوت را بوسیله نقشه سایت به وبمستر خود معرفی کنید.

در صورتی که این مطلب برای شما مفید بود، می توانید آن را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید موضوعات مورد علاقه خود در زمینه طراحی سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی، سئو و دیجیتال مارکتینگ را برای ما ارسال نمایید تا مقالات موردنظرتان را انتشار دهیم.