در بخش اول آموزش گوگل آنالیتیکز مبحث ثبت سایت در گوگل آنالیتیکز را بررسی کردیم. در این بخش از آموزش می خواهیم محیط کلی، منوها و کاربرد هر یک را به طور خلاصه مطرح کنیم. در آموزش های بعدی هر قسمت را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

در تهیه این آموزش ها سعی کرده ایم مطالب را به صوت کاملا ساده و روان بیان کنیم تا کاربران در هر سطحی بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

ورود به گوگل آنالیتیکز

با وارد کردن آدرس https://analytics.google.com/analytics/web می توانید وارد گوگل آنالیتیکز شوید. با وارد شدن به گوگل آنالیتیکز محیطی مشابه با تصویر زیر مشاهده می کنید. این صفحه از دو بخش تشکیل شده است.

 

آموزش گوگل آنالیتیکز

بخش اول:

این صفحه خلاصه ای از آمار و گزارش هایی از وضعیت سایت مثل تعداد بازدیدکنندگان، صفحات پربازدید وب سایت و ... را به صورت کلی در بازه زمانی مشخص شده به شما ارائه می دهد.

نکته: شما می توانید با حساب کاربری گوگل خود چندین و بسایت را در گوگل آنالیتیکز ثبت نمایید. بخشی با عنوان all accounts در بالای صفحه وجود دارد (در تصویر زیر مشخص شده است) که در این بخش می توانید تمام وب سایت هایی را که با حساب کاربریتان در گوگل آنالیتیکز ثبت کرده اید را مشاهده کرده و هر کدام را انتخاب نمایید.

 

آموزش گوگل آنالیتیکز

بخش دوم:

این بخش شامل منویی است که به جز قسمت home که در بالا توضیح دادیم از 4 قسمت دیگر تشکیل شده است که کاربرد هر یک از این قسمت ها را به ترتیب از بالا به پایین به طور کلی بیان می کنیم.

 

Customization .1

این قسمت امکان شخصی سازی گزارش ها را برایتان فراهم می کنید.

2. Reports

در این قسمت هر نوع گزارشی را می توانید با جزئیات و بر اساس داده های موردنظر خود دریافت کنید. نتایج هر کدام از این گزارش ها بر اساس معیارهای گزارش متفاوت است. کاربرد هر کدام از این موارد:

  • Real-Time: در این قسمت گزارش های لحظه ای را می توانید دریافت کنید. برای مثال در همان لحظه وب سایت شما چه تعداد بازدید کننده دارد؟ کاربر از چه دستگاهی (موبایل، تبلت و ...) برای ورود به سایت شما استفاده کرده است؟ کاربران از چه منطقه ای وب سایت شما را بازدید می کنند؟ و ....
  • Audience: این قسمت تمام گزارش ها و اطلاعات دقیق مربوط به بازدیدکنندگان را در اختیار شما می گذارد. اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، دستگاه مورد استفاده آنان و ...
  • Acquisition: در این بخش گزارش هایی از کانال های ورود کاربران به وب سایت خود را می توانید مشاهده نمایید. برای مثال این مورد به شما نشان می دهد بیشترین ترافیک وب سایت خود را چگونه بدست آورده اید و در واقع آمار مربوط به جذب مخاطبان تازه برای وب سایت را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید آن ها را شناسایی کرده و تحلیل نمایید. 
  • Behavior: در این بخش می توانید گزارش هایی از رفتار کاربران در صفحات وب سایت خود را مشاهده نمایید. در واقع آنچه که می خواهید در مورد محتوا و صفحات وب سایت خود بدانید، در این بخش می توانید بدست آورید. برای مثال پر بازدید ترین صفحه وب سایت کدام است؟ یا اینکه بهترین صفحه وب سایت که کاربران بیشتری جذب کرده است کدام است؟ و ...
  • Conversions: شما می توانید در برای بهبود رتبه وب سایت و افزایش فروش خود اهداف یا اصطلاحا goal تعریف کنید.

    اگر اهداف را در گوگل آنالیتیکز تنظیم کنید، می توانید ببینید که وبسایت شما چه مقدار فروش داشته است (Goals> Overview) و این فروش ها از طریق چه URL هایی که اتفاق افتاده است (Goals > Goal URLs). شما همچنین می توانید مسیری را که بازدیدکنندگان برای تکمیل فروش انجام دادند را مشاهده کنید (Goals > Reverse Goal Path).

3.Discover

در این قسمت می توانید آموزش ها و راهنمایی که در رابطه با بخش های مختلف گوگل آنالیتیکز به زبان انگلیسی بیان شده است را مشاهده و استفاده نمایید. 

4. Admin

با استفاده از گزینه های این قسمت می توانید حساب کاربری و تنظیماتی که مربوط به اکانت گوگل آنالیتیکز و وب سایتتان است را مدیریت نمایید.

تعیین بازه های زمانی برای گزارش گیری

در هر کدام از این گزارشات می توان بازه های زمانی خاصی را مشخص کرد و گزارشات را در تاریخ های موردنظر دریافت کرد برای مثال گزارشات 7 روز گذشته، 1 ماه گذشته و ... حتی می توان آمار و گزارشات دو بازه زمانی را نیز با هم مقایسه کرد.  

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، می توانید از قسمت سمت راست بالای هر صفحه گزارش ها را در تاریخ های مشخص جستجو کرده و یا با هم مقایسه نمایید. برای مقایسه آمار دو تاریخ گزینه compare to را فعال نمایید.

 

آموزش گوگل آنالیتیکز

در بالای سمت راست هر صفحه از گزارشات نواری وجود دارد که با استفاده از آن ابزارها می توان هر گزارش را به اشتراک گذاشته و یا ذخیره کرده و خروجی گرفت.

 

گوگل آنالیتیکز

بخش بندی گزارش ها

در بالای هر صفحه گزارش می توان با کلیک کردن بر روی گزینه "Add segment" (در تصویر مشخص شده است) و انتخاب عنوان مورد نظر، اطلاعات مربوط به هر عنوان را دریافت نمایید. برای مثال

 

آموزش گوگل آنالیتیکزدر صفحه ای نمایش داده می شود (طبق تصویر) مواردی را که می خواهید اطلاعاتی در مورد آن ها بدست آورید را انتخاب نمایید. برای مثال در این تصویر موارد 
All User، Moblile Traffic، New User با رنگ های آبی، گلبهی و سبز انتخاب شده است.

آموزش گوگل آنالیتیکزهمانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید وضعیت مربوط به هر عنوان به صورت نمودار و با رنگ مشخص هر کدام نمایش داده می شود. 

آموزش گوگل آنالیتیکز

سخن آخر

 آموزش گوگل آنالیتیکز مبحث بسیار گسترده ای است و بیان کردن تمام موارد مربوط به گوگل آنالیتیکز در یک مقاله امکان پذیر نیست. بنابراین ما آموزش گوگل آنالیتیکز را در چند بخش آماده کرده ایم تا شما بتوانید قدم به قدم و مرحله به مرحله با این آموزش ها جلو رفته و وب سایت خود را مدیریت نمایید.

اگر در رابطه با این آموزش ها سوال، نظر یا پیشنهادی دارید، می توانید دیدگاه خود را در زیر این مطلب ثبت نمایید.