مبحث UI و UX یکی از مباحث مهم در طراحی سایت می باشد. UI و UX برای راه اندازی وب سایت مکمل یکدیگر هستند و وجود هر دو برای راه اندازی یک وب سایت حرفه ای، لازم و ضروری است. 

آیا تا به حال یک وب سایت را بازدید کرده اید که با خود بگویید "وای، این شرکت واقعا عالی است و دارای یک محصول عالی است" اما بعد از خرید متوجه شوید محصول فروخته شد، فقط دارای طرح بصری زیبایی است و کارایی ندارد! این اتفاق عمدتا به دلیل طراحی رابط کاربری (UI) خوب است.

در این مقاله تمام موارد مربوط به مبحث UI و UX را بررسی کرده ایم.

UI چیست؟

UI و UX

UI مخفف کلمه User Interface می باشد که به اصطلاح “رابط کاربری" گفته می شود و بیشتر در رنگ و تایپوگرافی تمرکز می کند. یک طراح UI مسئول چگونگی هماهنگی صفحات با یکدیگر، دکمه ها، آیکون ها و تمام  عناصر بصری که در یک صفحه مشاهده می کنید، می باشد. در واقع طراحی UI، از طرفی شبیه به طراحی گرافیکی است اما گاهی اوقات به طراحی یک برند یا کد نویسی های front هم گسترش پیدا می کند. به طور خلاصه کار و هدف UI این است که وقتی مشتری محصولی را مشاهده می کند، یک رابطه قوی و بصری با طرح برقرار کند که همین اتفاق باعث بهتر شدن تجربه کاربری یا همان UX نیز می شود.

UX چیست؟

UI و UX

UX مخفف شده کلمه User Experience می باشد که به اصطلاح “تجربه کاربری” گفته می شود. روند تحقیق، توسعه و پالایش تمام ابعاد محصول و تعامل با کاربر بر عهده UX است. یک طراح UX مسئول تمام جنبه های تعامل کاربر است. اساسا، یک طراح UX باید به این سوال پاسخ دهد: "چگونه محصول شرکت من بیشترین نیازهای کاربر را برآورده می سازد!" همانطور که از نامش مشخص است، طراح UX بر تجربه کاربر متمرکز است، از جمله هر چیزی که ممکن است باعث ایجاد انگیزه یا حس خوب در کاربر می شود.

UX تمام موارد زیر را شامل می شود:

  • تجزیه و تحلیل رقبا
  • تجزیه و تحلیل مشتری
  • ساختار محصول / استراتژی
  • توسعه محتوا
  • تحلیل و تفسیر

برای داشتن یک وب سایت حرفه ای و رسیدن به رتبه بهتر در موتورهای جستجو، به هر دو مبحث UI و  UX توجه کرده و بر روی هر دو کار کنید.

8 نکته کلیدی در رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو

مثال

1. وب سایتی با UI حرفه ای:

وب‌سایتی را در نظر بگیرید که دارای بخشی برای نقد فیلم است. رابط کاربری برای یافتن یک فیلم، کامل است اما دیتابیس این فیلم تنها حاوی فیلم‌های عرضه شده توسط استودیوهای بزرگ می باشد، در این وضعیت برای کاربری که به دنبال کسب اطلاعاتی در رابطه با عرضه‌ی یک فیلم مستقل و کوچک است، با UX ضعیفی روبرو هستیم. (به طور خلاصه طراحی و دسترسی به فیلم ها در سایت بسیار راحت بوده ولی دیتابیس دارای اطلاعاتی کاملی نبوده  نیاز کاربر را برآورده نمی سازد.)

2. وب سایتی با UX حرفه ای:

گوگل یک نمونه‌ی خوب دیگر است. رابط کاربری آن ساده است و واقعا چیز خاصی در این UI به جز یک لوگو، یک کادر جستجو، چند دکمه و یک صفحه‌ی نتایج جستجو به چشم نمی‌خورد ولی زمانی که شما در آن کادر جستجو چیزی تایپ می‌کنید، به تقریبا تمام اطلاعات مورد نیاز خود در کسری از ثانیه دسترسی دارید.

طراحی UI بیشتر به سلیقه ی طراح بستگی دارد، در حالی که در طراحی UX باید سلیقه، عواطف و فرهنگ کاربران را در نظر گرفت.

UXو UI چگونه کار می کنند؟

با یک مثال به تفاوت UI و UX می پردازیم، فرض کنید می خواهیم دکمه "ضربدر" قرمز رنگ پنجره (My Computer) را طراحی کنیم، انتخاب رنگ قرمز و نماد ضربدر مربوط به UI می باشد، در اینجا استفاده از رنگ سبز و دکمه "به اضافه" معنی اشتباهی را به کاربر منتقل می کند. بعد از طراحی UI باید مکانی را برای این دکمه در صفحه انتخاب کنیم تا کاربر بتواند راحت با آن کار کند که به تمام این تحلیل ها و روندها  UX گفته می شود، اگر دکمه را وسط صفحه قرار دهیم، کاربر به کرات اشتباها روی آن کلیک می کند، بنابراین می بایست مکان مناسبتری انتخاب کرد تا کاربر در مواقع نیاز بر روی آن کلیک نماید.