در این مقاله چندین مورد از مهمترین عوامل موثر در رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو را به طور خلاصه بررسی کرده ایم. 

به طور کلی موتورهای جستجو به وب سایت هایی پاداش می دهند که کاربرپسند هستند، به این معنی که آنها قابلیت استفاده بالایی دارند و کاربران با آن سایت ها بیشتر در ارتباط هستند.

بیایید نگاهی بیاندازیم به 8 عنصر کلیدی که نه تنها قابلیت استفاده سایت شما را افزایش می دهد، بلکه به بهبود رتبه بندی جستجوگرها نیز کمک می کند:

1. نام دامنه و قدمت سایت:

گوگل به سن دامنه اهمیت می دهد، اما میزان اهمیت آن زیاد نیست. علاوه بر سن و قدمت، دامنه هایی که با کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت خود آغاز می شوند نسبت به دامنه هایی که هیچ کلمه کلیدی در خود ندارند یا کلمه ی کلیدی شان در آخر یا وسط دامنه است، یک سرو گردن بالاتر هستند.

برای مشاهده راهنمای انتخاب نام دامنه اینجا کلیک کنید.

2. سرعت بارگذاری صفحات وب سایت

موتورهای جستجو، سرعت الگوریتم بارگذاری صفحه را در الگوریتم رتبه بندی وب سایت خود قرار می دهند.
کاربران سایت شما را ترک می کنند، اگر آنها مجبور باشند چند ثانیه اضافی برای هر صفحه برای بارگذاری منتظر بمانند. سرعت پایین وب سایت شما، تعداد صفحات مشاهده شده را کاهش می دهد و این مورد به رتبه بندی وب سایت شما صدمه میزند.
راه های زیادی برای افزایش سرعت بارگذاری صفحه وجود دارد که برخی از آنها می توان به نحوه طراحی و کدنویسی، استفاده از سرور و هاست مناسب، بهینه سازی اندازه تصاویر و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

هنگامی که شما محتوای مفیدی را ارائه می دهید، بازدیدکنندگان تمایل دارند وب سایت شما را برای استفاده از اطلاعات بیشتر بپیمایند.

3. طرح بندی و قالب بندی، طراحی ریسپانسیو

قالب بندی مناسب و طرح بندی کاربر پسند می تواند به بهبود تجربه کاربر کمک کند تا بتواند محتوای شما را به راحتی اسکن و هضم کند.
قالب بندی در کنار تولید محتوای مفید برای کاربران می تواند به طور قابل توجهی به بهبود قابلیت استفاده از سایت کمک کند، در قالب بندی وب سایت موار زیر را در نظر بگیرید:

  • از گرافیک و نوع رنگ مرتبط با کسب و کار خود استفاده نمایید. (اگر وب سایت رسمی و شرکت می خواهید از رنگبندی و گرافیک فانتزی استفاده ننمایید!)
  • مسیر دسترسی به بخش های مختلف سایت را برای کاربران پیچیده نکنید!
  • از اندازه فونت و تایپوگرافی آسان برای خواندن استفاده کنید.
  • از پاراگراف های کوتاه و فاصله بین خط فاصله استفاده کنید - هیچ کس دیوار متن را دوست ندارد.

برای آشنایی بیشتر با طراحی ریسپانسیو اینجا کلیک نمایید.

4. محتوای وب سایت

محتوای وب سایت شما، راننده رتبه بندی در موتور جستجو است و هیچ جایگزینی برای محتوای عالی وجود ندارد. محتوایی که به طور خاص برای کاربر تولید می شود، ترافیک سایت را افزایش داده و باعث افزایش اعتبار و ارتباط سایت شما می شود.

همیشه بهترین محتوا و مطالب را برای کاربر، نه برای موتور جستجو بنویسید.

5. بروزرسانی وب سایت به صورت مستمر

تولید محتوای به روز به طور منظم، به عنوان یکی از مهمترین شاخص های افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو به حساب می آید، بنابراین مطمئن شوید که همیشه وب سایت خود را بروز نگه دارید.

12 نکته کلیدی برای تولید محتوای وب سایت

6. لینک های داخلی و خارجی در متن

تعداد لینک های داخلی در یک صفحه نشان دهنده اهمیت مرتبط بودن آن به سایر صفحات سایت است. لینک دهی داخلی از صفحه ای به سایر صفحات سایت در سئو اهمیت دارد زیرا موجب ارتباط صفحات به یکدیگر و افزایش ماندگاری و پیمایش کاربر در سایت می باشد.

بر اساس یافته های سایت MOZ، موتورهای جستجوگر ممکن است از محتوای سایتی که شما به آن لینک داده اید به عنوان سگینال برای یافتن موضوع سایت شما استفاده کند. اما توصیه ما این است که در استفاده از لینک های خروجی زیاده روی نکنید.

7. بررسی لینک های شکسته و خراب

لینک های خراب و شکسته (به اصطلاح لینک هایی که به صفحات غیر فعال لینک داده شده اند و کاربر با کلیک بر روی آن با ارور مواجه می شود.) تاثیر منفی بر روی وب سایت شما دارند. موتورهای جستجو با مشاهده لینک های خراب، وب سایت مورد نظر را وب سایتی قدیمی که بروزرسانی نمی شوند و رها شده است، تلقی می کنند. 
توصیه ما این است با استفاده از ابزارهای رایگان که در اینترنت وجود دارند، به طور منظم صفحات وب سایت خود را چک کنید تا از وجود لینک های شکسته و خراب آگاه شده و آن ها را اصلاح نمایید.

به عنوان مثال با استفاده از لینک زیر می توانید وب سایت خود را برای لینک های شکسته و خراب چک نمایید:
https://www.deadlinkchecker.com

8. وارد کردن alt برای تصاویر

همیشه رسانه های تصویری خود را با استفاده از برچسب های ALT یا توصیف متن جایگزین توصیف کنید. آنها موتورهای جستجو را قادر می سازند صفحه شما را پیدا کنند، که بسیار مهم است. (برای این مورد می توانید از طراح سایت خود کمک بگیرید.)

سخن آخر

الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها بسیار زیاد بوده و معمولا دائما در حال تغییر است، به طور خلاصه می توان گفت جهت بهبود رتبه سایت خود، دائما وب سایت خود را بروز و فعال نگه دارید. برای قدم برداشتن در مسیر صحیح، جهت بروز رسانی وب سایت خود، مقالات ما را که در رابطه با مدیریت و موفقیت وب سایت ها و تولید محتوای مفید ارائه شده است را مطالعه و بکار بگیرید.