انتخاب نام دامنه و ثبت آن، اولین مرحله برای طراحی سایت می باشد. بنابراین در این مقاله سعی داریم تمام موارد مهم برای انتخاب نام دامنه را از جوانب مختلف بررسی نماییم. اگر می خواهید برای وب سایت خود یک دامنه مناسب انتخاب نمایید، پیشنهاد می کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

دامنه یا دامین (Domain) چیست؟

دامین یا دامنه (Domain) در واقع نامی است که وب سایت از طریق آن قابل دستیابی خواهد بود. به طور کلی دامنه از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می نمایید. انتخاب نام پرمعنا برای سایت یکی از مهمترین مراحل داشتن وب سایت می باشد.

10 نکته مهم در انتخاب دامنه

چگونه یک نام مناسب برای دامنه انتخاب کنیم؟

نام دامنه‌ی شما می بایست متناسب با موضوع وب سایتتان باشد تا بینندگان بدانند كه موضوع وب سایتی كه وارد آن می شوند چیست. به طور مثال صاحبان مشاغل از نام شركتشان بعنوان نام دامنه‌شان استفاده می كنند. این كار نام دامنه‌ی آن ها را آسان و به یاد ماندنی می كند. گاهی اوقات نام محصول یا علامت تجاری شما مهم تر از نام شركت شما می باشد؛ در اینصورت از نام آنها بعنوان نام دامنه‌تان استفاده كنید. همچنین شما می توانید كلیه‌ی این اسامی (نام شرکت، نام محصول و نام های مرتبط و .... ) را ثبت كنید و آن‌ها را به عنوان دامنه جانشین (Domain Aliasing) به وب سایت خود متصل نمایید.

1. نام دامنه می بایست کوتاه، ساده، قابل فهم و تلفظ آن آسان باشد:

معمولا کاربران هر آن چه که راحت تلفظ و خوانده می شود را، بسیار بهتر از کلمات یا عباراتی که صرفا راحت نوشته می شوند ثبت و ضبط می نماید. نام دامنه را طوری انتخاب کنید که توسط کاربران راحت و سریع تایپ شود و همانطور که تلفظ می شود به همان صورت نیز نوشته شود. فراموش نکنید تبلیغات دهان به دهان در بسیاری از مواقع می تواند تاثیر بیشتری نسبت به تبلیغات مستقیم داشته باشد.

2. نام دامنه شما باید معرف حوزه فعالیت شما باشد:

بهتر است نام دامنه طوری انتخاب شود که کاربر با دیدن نام دامنه متوجه شود موضوع وب سایت در مورد چیست. اما این انتخاب نباید محدود کننده باشد. برای مثال اگر یک وب سایت بخواهد اطلاعاتی در مورد گل ها بدهد و مرجع کاملی برای این موضوع باشد و نام rozeblog.com را برای وب سایت خود انتخاب نماید. ممکن است نام دامنه باعث جذب نشدن خوانندگانی شود که علاقه به گل های دیگر دارند.

3. از حروف دابل در نام دامنه استفاده نکنید:

در صورت استفاده از حروف دابل در دامنه ممکن است به دلیل اشتباه تایپ شدن، ترافیک خود را از دست بدهید. برای مثال احتمال تایپ اشتباه برای دامنه‌ای مانند Presssetup.com بسیار زیاد است. این اشتباه منجر به از دست رفتن ترافیک سایت می شود.

 4. نام دامنه را طوری انتخاب کنید که به راحتی در ذهن ماندگار باشد:

همانطور که در موارد بالا اشاره کردیم، بهتر است نام دامنه کوتاه و قابل فهم باشد تا کاربران خیلی راحت بتوانند آن را به خاطر بسپارند.

5. بهتر است در نام دامنه از کلمات کلیدی مرتبط استفاده شود:

استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه، به موتورهای جستجو اعلام می کند که وب سایت شما موضوعش چیست. تولید محتوای با کیفیت و تجربه کاربری خوب و استفاده از کلمات کلیدی در دامنه می‌تواند به ارتقا رتبه وب سایت شما در گوگل کمک کند. با خلاقیت خود می توانید کلمات کلیدی را با کلمات دیگر ترکیب کنید تا ترکیب بهتری بدست آورید.

6. نام انتخابی را علاوه بر سطح ملی در سطح بین المللی نیز از نظر حقوقی بررسی کنید:

برای اینکه برندتان برای حضور در عرصه بین المللی با مشکل مواجه نشود، قبل از ثبت، آن را از نظر حقوقی بررسی کنید تا محدودیتی برای آن وجود نداشته باشد.    

7. بهتر است در نام دامنه از اعداد استفاده نکنید:

استفاده از اعداد، نام دامنه را دشوار می کند و به خاطر سپردن و تایپ آن را سخت می کند. پیشنهاد می کنیم سعی کنید از اعداد در نام دامنه استفاده نکنید. استفاده از اعداد در نام دامنه می تواند برای بازدید کنندگان گیج کننده باشد.

 8. در حد امکان از خط تیره (hyphen) استفاده نکنید:

معمولا استفاده از خط تیره در نام دامنه زمانی اتفاق می افتد که دامنه ای را که از قبل در نظر گرفته اید توسط فرد دیگری ثبت شده باشد. در این صورت ممکن است فکر کنید با استفاده از یک کاراکتر خط تیره می توانید دامنه دلخواه خود را ثبت نمایید. اما توصیه ما این است که این کار را نکنید و نام دیگری را به عنوان دامنه خود انتخاب نمایید. زیرا ممکن است کاربران کاراکتر خط تیره را فراموش کرده و وارد سایت رقیب شما شوند!

9. در انتخاب نام دامنه کپی برداری نکنید:

شما باید نام تجاری خود را بیشتر از رقبایتان جا بیاندازید بنابراین بهتر است از انتخاب نام های خیلی مشابه با نام های موجود اجتناب کنید و اگر برندی را برای خود انتخاب می کنید از دیگر شرکت های رقیبتان متمایز باشد.

10. پسوند com را برای پسوند دامنه خود فراموش نکنید:

همیشه توصیه می کنیم دامنه com. را انتخاب کنید. به چند دلیل:

  • یک دامنه com. همچنان بیشتر توسعه یافته و معتبر است.
  • دامنه‌های com. نیز به یاد ماندنی‌ترین هستند.
  •  بسیاری از کاربران به صورت خودکار com. را در انتهای هر دامنه بدون فکر کردن درباره آن تایپ می‌کنند.
  • پسوند دامنه جدیدتر مانند ninja. یا photography. می‌تواند غیر قابل اعتماد به نظر برسد.
  • جالب است بدانید، اکثر صفحه کلید تلفن های هوشمند به طور خودکار دکمه com. را دارند.

ناگفته نماند که در کنار پسوند com می توانید سایر پسوندهای جدید را نیز برای دامنه خود ثبت کنید.

برای ثبت دامنه، اطلاعات کامل خود را ارائه کنید. گوگل همواره نظر مساعد خود را نسبت به دامنه هایی تقدم می بخشد که اطلاعات صاحبانشان، کاملا شفاف و شخصی است؛ نه عمومی.

چه کاراکترهایی برای استفاده در نام دامنه مجاز می باشند؟

 برای نام دامنه، تنها استفاده از حروف انگلیسی، ارقام و خط تیره ( - ) مجاز می باشد. نام دامنه نمی تواند با خط تیره شروع و یا خاتمه یابد. هم چنین نام دامنه به کوچکی یا بزرگی حروف حساس نمی باشد و حروف بزرگ و کوچک باهم تفاوتی ندارند.

 چگونه می توانم دامنه مورد نظر خود را ثبت کنم؟

پرسینا با 12 سال سابقه، مجموعه گسترده ای از وب سایت مشتریان از سازمان های بزرگ دولتی و خصوصی تا وب سایت های کوچک شخصی و فروشگاهی را میزبانی می نماید. پرسینا تا کنون افتخار میزبانی بیش از 1600 مشترک را دارد. پرسینا در خدمات میزبانی وب خود سعی نموده سرویسی با بالاترین سرعت و امنیت، بیشترین امکانات، قویترین پشتیبانی و بدون قطعی در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

پرسینا یکی از بهترین ثبت کنندگان دامنه در ایران، به شما امکان می دهد با کمترین هزینه دامنه مورد نظر خود را ثبت نمایید و با مراجعه  به پنل اختصاصی خود در سایت پرسینا آن ها را کنترل کنید.


برای ثبت دامنه مورد نظر خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ویژگی های ثبت دامنه در پرسینا:

  • کنترل پنل اختصاصی برای مدیریت دامنه ها
  • مالکیت حقوقی 100 درصد
  • مدیریت رایگان DNS
  • پشتیبانی 24 ساعته
  • یادآوری به موقع جهت تمدید سرویس

در صورتی که این مطلب برای شما مفید بود، می توانید آن را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید موضوعات مورد علاقه خود در زمینه طراحی سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی، سئو و دیجیتال مارکتینگ را برای ما ارسال نمایید تا مقالات موردنظرتان را انتشار دهیم.