کار سخت و پیچیده ای نیست، امروزه حتی به صورت رایگان نیز می توانید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی نمایید! اما طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای و اصولی که موفقیت را به دنبال داشته باشد کار آسانی نیست...

اما نگران نباشید ما در این مقاله صفر تا صد نکات و اصول راه اندازی فروشگاه اینترنتی را مطرح و بررسی می کنیم. اگر شما هم قصد راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را دارید پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

احتمالا اولین سوالی که برای شما پیش خواهد آمد این است که برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی چه باید کرد؟ از کجا باید شروع کرد؟

هدفتان را از طراحی فروشگاه اینترنتی مشخص کنید

با مشخص شدن هدفتان می توانید تصمیمات درستی بگیرید و در جهت رسیدن به همان هدف قدم بردارید. شما در کدام یک از دسته بندی های زیر قرار دارید؟

  • فروشگاه فیزیکی دارید و می خواهید کسب و کار اینترنتی تان را نیز راه اندازی نمایید.
  • ایده هایی نو برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی و ارائه خدماتی جدیدتر، در سر دارید.
  • تولید کننده محصولات هستید و می خواهید خودتان مستقیما فروش داشته باشید و نقش واسطه ها را حذف نمایید.
  • صرفا برای افزایش درآمد و بدون هیچ زمینه ای اقدام به ایجاد کسب و کار اینترنتی کرده اید!

مشخص شدن این موارد به شما کمک می کنید تا ارزش های کاری خود را بهتر بشناسید و بر اساس معیارها و نیازمندی هایتان یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی نمایید.

نکته: در همین مرحله سعی کنید بودجه ای را که برای این کار در نظر گرفته اید را نیز مشخص نمایید تا همه مراحل بر اساس برنامه ریزی پیش برود.

بازار و رقبایتان را بشناسید

در این مرحله باید تمام جوانب کار را بررسی کنید.

  • رقبای خود را شناسایی کنید، نقاط قوت و ضعف آن ها و بازار فعلی را ارزیابی نمایید. (هم رقبای فیزیکی و هم اینترنتی)
  • کلمات کلیدی که توسط مشتریان در اینترنت برای خرید محصولات شما جستجو می شوند را پیدا کنید. (این مورد برای افزایش ترافیک وب سایت بسیار مهم است.)
  • مشتریان و ویژگی های عمومی آن ها را تا حد امکان بشناسید تا در وب سایت خود بر روی آن ها تمرکز نمایید. (چه کسانی با چه ویژگی هایی محصولات شما را می خرند؟)

فروشگاه ساز یا سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی را انتخاب کنید

بزرگترین اشتباه مشتریان برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، انتخاب فروشگاه ساز اشتباه است. فروشگاه سازها بنا بر نوع خدمات، محصول، نوع طراحی، زبان برنامه نویسی و ... متفاوت می باشند. اگر تصمیم قطعی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی گرفتید، در این مرحله می بایست یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی انتخاب کنید. سیستم مدیریت محتوا فروشگاهی یا همان فروشگاه ساز امکانات لازم برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. حال باید بدانید:

برای رسیدن به پاسخ این سوالات مقاله ای را که در رابطه با انتخاب بهترین فروشگاه ساز اینترنتی نوشته شده است را حتما مطالعه نمایید.

در این مرحله باید به یک شرکت طراحی سایت حرفه ای مراجعه کنید. خواسته‌های خود را به شفاف‌ترین شکل ممکن به شرکت طراحی سایت انتقال دهید. در بسیاری از موارد مشتری یا نمی‌داند چه می‌خواهد یا اینکه به درستی خواسته خود را منتقل نمی‌کند و این موجب نارضایتی از نتیجه کار می شود.

فروشگاه ساز پرسینا:

فروشگاه ساز پرسینا یک نرم افزار یکپارچه با بیش از 150 ماژول نرم افزاری است که با Asp.Net C# MVC نوشته شده است. در زمان نگارش این متن نسخه 10.14 آن منتشر شده و فروشگاه های زیادی از این نرم افزار استفاده می کنند. فروشگاه ساز پرسینا توسط صاحبان کسب و کار مورد آزمون قرار گرفته و یک نرم افزار پخته و به بلوغ رسیده است. این نرم افزار به صورت مداوم در حال گسترش امکانات است و از پشتیبانی تخصصی شرکت پرسینا برخوردار است.

از مهم ترین مزیت های فروشگاه ساز پرسینا، کیفیت بی نظیر آن است. همه امکانات فروشگاه ساز پرسینا به بهترین نحو و با آخرین متدهای تولید نرم افزار پیاده سازی شده است. مزیت های مهم دیگر فروشگاه ساز پرسینا، سرعت بالای آن و قابلیت پشتیبانی از میلیون ها محصول است. طبق تست هایی که از فروشگاه ساز پرسینا گرفته شده است به راحتی تا 20 میلیون محصول را پشتیبانی کرده است و از سرعت آن کاسته نشده.

[CtaShop]

برای تصمیم گیری قطعی در مورد انتخاب شرکت طراحی سایت، پیشنهاد می کنم بخش های مختلف وب سایت پرسینا را مورد بررسی قرار دهید تا نسبت به سابقه، نمونه کارها، امکانات و مزایای  پرسینا بیشتر آگاهی پیدا کنید.

با جرات می گوییم نرم افزار فروشگاه ساز پرسینا یکی از بهترین فروشگاه ساز های ایرانی است که تمام امکانات مورد نیاز شما را به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی برای شما فراهم می کند.

امکانات موردنظر، طرح و رنگبندی وب سایت خود را مشخص نمایید

بعد از بررسی در مورد تمام فروشگاه سازها و انتخاب آن، حالا میبایست بر اساس فاکتورها و پلن بندی های شرکت مورد نظر، امکانات مورد نیاز خود را مشخص نمایید. بر اساس هدف و بودجه ای که تعیین کرده اید امکانات فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب نمایید. امکاناتی مانند:

  • نوع محصولات
  • شیوه حمل محصولات
  • شیوه های پرداخت
  • همزمان سازی انبارها
  • ارتباط با حسابداری
  • و ....

همچنین با بررسی وب سایت های مشابه و مدرن، می توانید بخش های مختلف سایت، دسته بندی محصولات، چارت و طرح وب سایت و رنگ بندی موردنظر را بر روی کاغذ یا از طریق فتوشاپ برای طراح فروشگاه اینترنتی خود مشخص نمایید تا وب سایت شما طبق آنچه که می خواهید راه اندازی شود.

ثبت هاست و دامنه

برای طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی ثبت هاست و دامنه ضروری است. پرسینا برای مشتریانی که طراحی فروشگاه اینترنتی آنها را انجام می دهد هاست و دامنه را به عنوان هدیه ثبت می کند.

  • هاست چیست؟

    سرویسی است که میزبانی سایت ها و صفحات وب را بر عهده دارد و شامل فضایی در یک کامپیوتر مرکزی است که همیشه به اینترنت متصل می باشد (سرور) و خدمات مرتبط با آن می شود. در زبان فارسی اصطلاحات "هاست"، "هاستینگ"، "میزبانی وب"، "Host" و "Hosting" نیز بجای "Web Hosting" بکار برده می شوند.
  • دامنه چیست؟

    دامین یا دامنه (Domain) در واقع نامی است که وب سایت از طریق آن قابل دستیابی خواهد بود. به طور کلی دامنه از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می نمایید. انتخاب نام پرمعنا برای سایت یکی از مهمترین مراحل داشتن وب سایت می باشد.
  • چگونه یک نام مناسب برای دامنه انتخاب کنیم؟

    نام دامنه‌ی شما می بایست متناسب با موضوع وب سایتتان باشد تا بینندگان بدانند كه موضوع وب سایتی كه وارد آن می شوند چیست. به طور مثال صاحبان مشاغل از نام شركتشان بعنوان نام دامنه‌شان استفاده می كنند. این كار نام دامنه‌ی آن ها را آسان و به یاد ماندنی می كند. گاهی اوقات نام محصول یا علامت تجاری شما مهم تر از نام شركت شما می باشد؛ در اینصورت از نام آنها بعنوان نام دامنه‌تان استفاده كنید. همچنین شما می توانید كلیه‌ی این اسامی (نام شرکت، نام محصول و نام های مرتبط و ....) را ثبت كنید و آن‌ها را به عنوان دامنه جانشین (Domain Aliasing) به وب سایت خود متصل نمایید.
  • چه کاراکترهایی در نام دامنه مجاز می باشد؟
  • چه پسوندهایی برای نام دامنه مناسب می باشد؟
  • در انتخاب هاست چه معیارهایی را باید در نظر گرفت؟

برای مطالعه راهنمای انتخاب نام دامنه اینجا کلیک کنید

پرسینا با 10 سال سابقه، ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، سرور اختصاصی، طراحی، برنامه نویسی و سرویس های متنوع تحت وب است. پرسینا تا کنون افتخار میزبانی بیش از 1600 مشترک را دارد. برای آشنایی با خدمات ثبت هاست و دامنه اینجا کلیک نمایید.

دریافت نماد اعتماد یا enamad

تمامی فروشگاه های اینترنتی که دارای درگاه پرداخت آنلاین می باشند، موظف به دریافت نماد الکترونیک هستند. نماد اعتماد این پیام را به مشتریانتان می دهد که فروشگاه اینترنتی شما از طرف نهاد های دولتی اعتبار سنجی شده است و موجب افزایش اعتماد آن ها به فروشگاه اینترنتی شما می باشد.

دریافت نماد اعتماد اصلا کار سختی نیست، این مرحله را می بایست بعد از ثبت دامنه و راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود، از طریق وب سایت اینماد انجام دهید.

دریافت گواهی نامه SSL

گواهی SSL چیست؟

جلب اطمینان مشتری مهمترین چیز در هر کسب و کاری به خصوص در کسب وکارهای مجازی و اینترنتی است. هر شرکتی تنها زمان مشخصی، معمولا چند ثانیه، در اختیار دارد تا اعتماد مشتریان آنلاین خود را جلب کند، بنابراین حداکثر استفاده از این زمان بسیار بسیار مهم است.
از طرفی امنیت داده های وب سایت و اطلاعات مشتریان برای مدیران وب سایت ها بسیار مهم است، ولی شاید آن ها ندانند چه راهکارهایی برای امنیت وب سایت هایشان وجود دارد.

راهکارهای متنوعی برای امنیت وب سایت وجود دارد، یکی از این راه ها، دریافت گواهینامه SSL است که به دلیل شناخته شدن در فضای اینترنت نقش مهمی را در موفقیت وب سایت ها ایفا می کند. گواهی SSL تأییدیه ای است بر اینکه تبادل اطلاعات میان وب سایت یا سرور شما و مرورگر کاربران و بازدیدکنندگان وب سایتتان به وسیله گواهی SSL (لایه سوکت های امن) امن و رمزگذاری شده است.
با دریافت گواهینامه SSL جهانی به مشتریان سایتتان تضمین می دهید که اطلاعاتی که در سایت شما وارد می کنند قابل استراق سمع و دسترس غیرمجاز نیست. گواهی SSL فضای کسب و کار یا تبادل اطلاعات آنلاین شما را حفاظت می کند و سبب می شود کاربران از امنیت سایت شما اطمینان خاطر داشته باشند.

مزایای گواهینامه های SSL چیست؟

  • جلوگیری از بلک لیست شدن توسط گوگل
  • بالاترین سطح امنیت برای اطلاعات و تراکنش های وب سایت
  • افزایش اعتماد بازدیدکنندگان وب سایت
  • رمزنگاری محرمانه و حساس بازدیدکنندگان سایت/کاربران
  • پذیرش مطمئن و با آسایش خیال اطلاعات کاربران
  • افزایش چشمگیر امتیاز بازدید سایت در موتور جستجوی گوگل Google Ranking
  • مشاهده تضمین امنیت بر روی آدرس سایت

برای آشنایی بیشتر با گواهینامه SSL و کاربرد آن، اینجا کلیک کنید

نکته: در مرحله بعدی، پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود، می بایست اقداماتی را در جهت به موفقیت رساندن آن انجام دهید. تمام رازهای به موفقیت رساندن یک فروشگاه اینترنتی را در این مقاله بخوانید.

با این اصطلاحات فنی آشنا شوید:

زمانی که برای مشاوره با یک شرکت طراحی سایت تماس می گیرید، کارشناسان یک سری اصطلاحاتی را به کار می برند که بهتر است با آن ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید ارزیابی و تصمیم گیری درستی داشته باشید.

  • طراحی ریسپانسیو: برای نمایش صحیح وب سایت ها بر روی موبایل، لپ تاپ و... از طراحی ریسپانسیو استفاده می شود.
  • وب سرویس: روشی که در آن بتوان به راحتی اپلیکیشن موبایل را هم به سایت افزود.
  • سئو: تمامی مواردی که موجب می شود وب سایت ها در صفحه اول گوگل نمایش داده شود.
  • UI: رابط کاربری (User Interface) یعنی طراحی سایت باید ساده و آسان باشد تا مشتری گیج نشود.
  • UX: تجربه کاربری (User Experience) یعنی سایت به گونه ای طراحی شود که مشتری در استفاده از آن راحت باشد.
  • طراحی ماژولار: سایت به گونه ای طراحی شود که در هر زمان امکان افزودن هر امکانی با کمترین هزینه ممکن باشد.
  • بک اند (back end): یعنی آن قسمت از سایت که بر روی سرور اجرا می‌شود. تمامی داده‌ها و منطق عملکرد سایت در بک اند هستند.
  • فرانت اند (front end): تمام آنچه که کاربر می‌بیند. UI و UX جزئی از فرانت اند هستند.
  • روانشناسی رنگ و فونت: این مورد، یعنی شما بدانید چه طیف رنگی برای چه صنف و قشری مناسب هست و چه تاثیری بر مشتری می گذارد.

آشنایی با این اصطلاحات فنی موجب می شود تا شما خواسته های خود را بهتر منتقل کرده و مشاوره درستی از شرکت های طراحی سایت داشته باشید.

خبر خوش اینکه شما در وب سایت یک شرکت طراحی سایت قرار دارید. پیشنهاد می کنم بخش های مختلف وب سایت پرسینا را بررسی کرده، صفحه قیمت، صفحه درباره ما و همچنین نمونه کارهای ما را مشاهده نمایید و یا برای مشاوره رایگان در ارتباط با راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود با ما تماس بگیرید.

کیفیت بالا و پشتیبانی دقیق و هزینه مناسب، سه فاکتور اساسی تیم طراحی سایت شرکت پرسینا است، پرسینا با بیش از 10 سال سابقه در زمینه طراحی اختصاصی توانایی راه اندازی فروشگاه های اینترنتی با کامل ترین امکانات فروش و در عین حال زیبا و خلاقانه را دارد. هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی پرسینا به صورت پلن بندی شده در اختیار شما قرار گرفته است، شما می توانید با مراجعه به صفحه قیمت، پلن مورد نظر خودتان را براساس بودجه خود انتخاب نمایید.

در صورتی که این مطلب برای شما مفید بود، می توانید آن را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید.

همچنین شما می توانید موضوعات مورد علاقه خود در زمینه طراحی سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی، سئو و دیجیتال مارکتینگ را برای ما ارسال نمایید تا مقالات موردنظرتان را انتشار دهیم.