در این مقاله می خواهیم در مورد موفقیت یک فروشگاه اینترنتی صحبت کنیم و اینکه چرا بعضی از فروشگاه های اینترنتی موفق می شوند و بعضی شکست می خورند؟ آیا مدیریت یک فروشگاه اینترنتی کار سختی است؟

من منوچهر داداشی هستم و از شما دعوت می کنم این مقاله و همچنین بخش اول این مقاله را که هفته پیش منتشر شده است را مطالعه نمایید. مطمئن باشید با رعایت کردن همین نکات ساده، فروشگاه اینترنتی شما در مسیر موفقیت قرار خواهد گرفت. تمامی این مطالب حاصل تجربه های کاری ما با فروشگاه های اینترنتی و همچنین ارتباط با صاحبان کسب و کار های آنلاین می باشد.

شما می توانید فایل صوتی این مطلب را از انتهای همین صفحه گوش دهید.

موارد مربوط به روش های مدیریتی یک فروشگاه اینترنتی

1. دادن تخفیف و جایزه:

برای همه ما گرفتن تخفیف یا اشانتیون به هنگام خرید خوشایند است. مثلا همه ما زمانی که متوجه می شویم فروشگاه یا مغازه ای برای فروش محصولات خود، تخفیفات ویژه ای دارد ترجیح می دهیم محصولات مورد نیاز خود را از آنجا خرید کنیم (البته به شرطی از کیفیت محصولات مطمئن باشیم)

همانطور که می دانید دیجی کالا بر روی اکثر محصولاتش تخفیفات ویژه ای دارد و یا برنامه هایی برای تخفیف دارد که مثلا به ازای خرید بیش از 100 هزار تومان هزینه ارسال آن محصول به صورت رایگان می باشد.

درست است که همه ما از چیزهای مجانی خوشمان می آید ولی شما سعی کنید همه چیز را در حد تعادل نگه دارید و در دست و دلبازی زیاده روی نکنید!!!

2. پشتیبانی و خدمات پس از فروش:

صرفا فروش محصولات یا خدمات به یک مشتری، نمی تواند تضمین کننده موفقیت یک فروشگاه اینترنتی باشد. موفقیت واقعی فروشگاه اینترنتی شما زمانی اتفاق می افتد که مشتریان شما بیش از یک بار خرید خود را از فروشگاه شما انجام دهند.

یکی از کارهایی که موجب جذب دوباره مشتری برای خریدهای بعدی می شود، پیگیری و جلب رضایت مشتری است. شما می توانید بعد از هر خرید، با مشتری تماس گرفته و نظر او را در رابطه با کالای خریداری شده جویا شوید، اگر انتقادی از کالا دارد بپذیرید، اگر نیاز به راهنمایی دارد راهنماییش کنید و چنانچه محصول خریداری شده مشکلی دارد آن را تعویض نمایید. همچنین می توانید فرم های نظرسنجی در وب سایت خود ایجاد کرده و نظرات مشتریان خود را درباره محصولات و خدمات خود جویا شوید. بدون شک انجام تمام این کارها حس اطمینان و رضایت را در مشتری ایجاد کرده و او را برای خریدهای بعدی ترغیب می کند.

قانون ۲۰-۸۰ را رعایت کنید!
قانون ۲۰-۸۰ در بسیاری از مسائل اقتصادی و اجتماعی کاربرد دارد. این اصل در بازاریابی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و در کل به این موضوع اشاره دارد که همواره ۸۰ درصد از سود حاصل از فروش کالاها از ۲۰ درصد از مشتریانی که اغلب مشتریان دائمی هستند تأمین می شود. به همین دلیل است که مشتریان ثابت یا وفادار بسیار مهم هستند و می توانند جایگاه و میزان فروش و سود شما را تعیین  کنند. این قانون توسط اقتصاد دان ایتالیایی به نام پارتو مطرح و معرفی شده است به همین دلیل قانون ۲۰-۸۰ را بیشتر به عنوان قانون پارتو می شناسند.

3. رقابتی عمل کنید و همیشه نوآوری داشته باشید:

مطمئنا رقبای شما دائما در حال پیگیری روند کاری شما هستند. آنها به سایت شما سر می زنند، از قیمت های شما با خبرند و همچنین استراتژی های فروش شما را می دانند بنابراین شما باید همیشه برای آینده برنامه داشته باشید تا در هنگام احساس خطر از جانب رقبای خود نوآوری جدید خود را رو کنید و آنها را غافلگیر کنید!!!

4. پاسخگویی به موقع به سوالات مشتریان:

در فروشگاه اینترنتی خود بخشی را به مشاوره و سوالات مشتریان اختصاص دهید تا مشتریان بتوانند به راحتی با شما ارتباط داشته و سوالات خود را مطرح کنند. ارتباط بیشتر با مشتریان و آشنایی بیشتر با آنان، دید شما را نسبت به نیازها و کاستی های کسب و کارتان باز تر می کند. همیشه سعی کنید سوالات مشتریانتان را به موقع و با حوصله پاسخ دهید.

5. اطلاع رسانی درست، پس از ثبت سفارش:

پس از ثبت سفارش و خرید، تمامی مراحل را از طریق ایمیل یا پیامک به مشتری اطلاع رسانی نمایید. برای مثال مشخصات کالای خریداری شده، زمان تحویل، هزینه ارسال و سایر مواردی که برای مشتری اهمیت دارد.

6. تبلیغات:

تبلیغات یکی از اساسی ترین موارد برای موفقیت هر کسب و کار می باشد. معمولا تمام کسب و کارهای هدفمند همیشه بخشی از درآمد خود را صرف هزینه تبلیغات می کنند. توصیه ما برای کسب و کارهای اینترنتی، تبلیغات گوگلی می باشد. تبلیغات گوگلی تاثیر چشمگیری در افزایش مشتریان شما خواهد داشت.

7. آنالیز سایت:

آخرین مورد آنالیز یک وب سایت می باشد، به صورت مستمر و دوره ای وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را آنالیز کنید تا با مشتریان و سلیقه های آنان بیشتر آشنا شوید. برای آنالیز وب سایت می توانید از سرویس های گوگل مثل گوگل آنالیتکز یا وب مستر تولز که به صورت رایگان می باشد استفاده کنید.

با آنالیز وب سایت می توانید اطلاعات زیر را در مورد وب سایت خود بدست آورید:

  1. بازدیدکنندگان سایت شما معمولا از کدام صفحات سایت بیشتر بازدید می کنند؟
  2. معمولا بازدیدکننده ها از کدام صفحات سایت شما رو ترک می کنند؟
  3. صفحات هدف در سایت شما چیست؟ و آیا مشتریان قبل از خروج از سایت به یکی از صفحات هدف سایت شما می رسند؟
  4. آیا همه صدها صفحه سایت شما در گوشی های موبایل درست دیده می شود؟
  5. چه سایت هایی به شما لینک داده اند و چه چیزی در مورد شما نوشته اند؟
  6. جنسیت و رده سنی مشتریان شما چیست؟
  7. سایت شما معمولا با گوشی موبایل باز می شود یا کامپیوتر رو میزی؟

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. تمام تلاش ما در پرسینا این است که بتوانیم قدمی حتی کوچک برای موفقیت کسب و کار اینترنتی شما برداریم و از شما دعوت می کنیم که موضوعات مورد علاقه خود در زمینه های وب، بازاریابی اینترنتی و کسب و کار اینترنتی و ... را برای ما ارسال کنید تا ما در اسرع وقت مقاله مورد نظر شما را منتشر کنیم.

لطفا از طریق دکمه های اشتراک گذاری پایین صفحه، این مقاله را با کسانی که فروشگاه اینترنتی دارند به اشتراک بگذارید.