در این مقاله سایت مپ و اهمیت آن برای موتورهای جستجو را بررسی کرده ایم. اگر می خواهید بدانید موتورهای جستجو چگونه وب سایت شما را مشاهده کرده و آن ها را ارزشگذاری می کنند و چگونه از تغییرات وب سایت شما آگاه می شوند، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

نقشه سایت XML چیست؟

سایت مپ برای اولین بار در سال 2005 با نسخه 0.84 توسط گوگل برای برنامه نویسان معرفی شد. سپس در سال 2006 MSN ،Yahoo به پروتکل سایت مپ پیوستند.

نقشه سایت به دو فرمت html و xml ساخته می شود.

1. نقشه سایت با فرمت html برای کاربران است: مدیر وب سایت، صفحه ای را بعنوان راهنمای کاربران در سایت قرار می دهد تا وقتی کاربران وارد این صفحه می شوند، تمام مطالب، مقالات و فایل های موجود در سایت را به صورت لیست شده و یکجا ببینند و با کلیک بر روی هر کدام وارد صفحه مربوطه شوند.

2. نقشه سایت با فرمت xml برای موتورهای جستجو است: همانطور که می دانید نقشه یعنی راهنما، هدف از نقشه نیز نشان دادن مسیرهای درست می باشد. نقشه سایت (SiteMap) نام فایلی هست که حاوی تمامی آدرس های سایت شما می باشد و با هدف راهنمایی برای موتورهای جستجو ساخته می شود. در واقع نقشه سایت یک نوع فایل xml (Extensible Markup Language یا زبان نشانه گذاری قابل توسعه) هست که تمامی آدرس های صفحات یک وب سایت در این فایل قرار دارد.
بنابراین زمانی که موتور جستجو می خواهد تمامی آدرس های یک سایت را ایندکس کنند به لیست تمامی صفحات و لینک های یک سایت دسترسی داشته و با ساختار کلی وب سایت آشنا می شود. نقشه سایت XML پسوندهای HTML ،Video ،Image ،Mobile و News را پشتیبانی می کند.

چه اطلاعاتی در فایل نقشه سایت قرار می گیرد؟

  • آدرس های سایت - آدرس صفحات سایت
  • تاریخ آخرین تغییرات یا بروز رسانی
  • بازه های زمانی تغییرات در سایت
  • میزان اهمیت لینک
  • تگ نقشه سایت
  • و…

اهمیت داشتن نقشه سایت در سئو:

  • خزنده های موتور های جستجو از طریق این فایل به تمامی آدرس ها دسترسی پیدا میکنند.
  • یکی از فاکتور های مهم سئو از ابتدای به وجود آمدن سئو تا به امروز نقشه سایت بوده است.
  • می تواند یکی از عوامل اصلی در افزایش سرعت ایندکس مطالب در جستجو گر ها باشد.
  • می تواند یکی از عوامل مهم برای ایندکس بهتر مطالب باشد.
  • نقشه سایت در رتبه سئو بسیار حائز اهمیت هست.
  • نقشه سایت یکی از نشانه های رعایت اصول سئو و بهینه سازی در یک سایت می باشد.
  • وجود و یا عدم وجود نقشه سایت یکی از معیار های تشخیص نوع سئو (خوب یا بد) می تواند باشد.
  • باعث افزایش ورود کاربران سایت از طریق جستجوگرها می شود.

به طور کلی نقشه سایت باعث می شود ربات های موتورهای جستجو بتوانند سریع تر صفحات سایت شما پیمایش کرده و مطالب سایت شما را ایندکس کنند. 
زمانی که شما یک نقشه سایت ایجاد می‌کنید و مثلا آن را به ابزار وبمستر گوگل ارسال می کنید گوگل می تواند نقشه سایت شما را بررسی crawl کند.

چرا باید از نقشه سایت (Sitemap) استفاده کنیم؟

خودتان را جای گوگل بزارید فرض کنید سایتی با صفحات بسیار زیادی وجود دارد. اگر سایت مپ نداشته باشد، ممکن است صفحاتی از دست خزنده‌ها در برود و index نشوند. با استفاده از این نقشه‌ها به موتورهای جستجو مسیر می‌دهید و تمام صفحات خود را به گوگل معرفی می‌کنید. هم‌ چنین ممکن است سایت شما نو پا باشد و هنوز لینک سازی داخلی و خارجی درست و کاملی انجام نداده باشید. خزنده‌ها نمی‌توانند به صفحاتی که لینک ندارند وارد شوند. مسیری که این خزنده‌ها برای رفتن به صفحات دیگر استفاده می‌کنند، لینک‌ ها هستند. با استفاده از نقشه سایت می‌توانید آدرس صفحاتی که لینک ندارند را هم به موتورهای جستجوگر بدهید.

کدام وب سایت ها باید از نقشه سایت استفاده نمایند؟

  • وب سایت های بسیار بزرگ، تا موتورهای جستجو بتوانند به جدیدترین صفحات و آخرین صفحات تغییر داده شده دسترسی داشته باشند.
  • وب سایت هایی که دارای حجم زیادی از آرشیو محتویات هستند، در صورتی که وب سایت دارای حجم زیادی از محتوا باشد که آنها هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشد، سایت مپ بهترین گزینه می تواند باشد.
  • وب سایت های جدید با تعداد بک لینک های کم، موتورهای جستجو از طریق دنبال کردن بک لینک ها می توانند به محتویات سایر وب سایت ها دسترسی پیدا نمایند از این رو اگر تعداد بک لینک های وب سایت شما کم است سایت مپ می تواند به وب سایت شما کمک بسیاری نماید.
  • وب سایت های دارای تعداد زیادی فایل های مولتی مدیا، در صورتی که وب سایت از تعداد زیادی فایل های مولتی مدیا تشکیل شده باشد که آنها نیز به نوبه خود در اخبار وب سایت شما استفاده شده باشند، سایت مپ می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

نکته: ارتباط بیش از حد صفحات در سایت مپ ممنوع

گاهی وقتی به کاربران می گوییم که باید صفحات به هم مرتبط باشند، از همه صفحات به همه صفحات لینک های بی دلیل ایجاد می کنند. بطور مثال مقاله آموزش فیزیک را به خاطره آشپزی در بخش بلاگ سایت مرتبط می کنند. اینکار نه تنها مفید نیست، بلکه مضر نیز هست. موتورهای جستجو و کاربران باید بتوانند ارتباط بین صفحات را بیابند، با پیچیدگی بیهوده ارتباط بین صفحات، امکان یافتن ارتباطات برای کاربران و موتورهای جستجو سخت خواهد شد.

برچسب‌های استفاده شده در نقشه سایت

  • <urlset> نقشه سایت با این برچسب شروع و خاتمه می یابد.
  • <url> محتوای لینک هر صفحه در این برچسب قرار می گیرد و در واقع یک برچسب مادر است.
  • <loc> این برچسب آدرس دقیق هر صفحه از سایت شما را در خود جای می دهد.
  • <lastmod> اطلاعات مربوط به آخرین تغییرات صفحه در این برچسب قرار می گیرد که به فرمت YYYY-MM-DD تاریخ دهی می شود.
  • <changefreq> این برچسب از نقشه سایت شما اطلاعاتی درمورد بازه زمانی تغییرات در صفحه مورد نظر را ارئه می دهد.
  • <priority> میزان اهمیت صفحه در نقشه سایت شما را مشخص می کند که مقدار آن می تواند در بازه 0.0 تا 1.0 باشد.

نکات:

1- برچسب <loc> اجباری بوده و برچسب های <lastmod> ،<changefreq> و <priority> اختیاری هستند.

2- فایل نقشه سایت شما باید روی هاست و پوشه اصلی فایل‌ها قرار گیرد.

3- تمام آدرس‌ها در نقشه سایت باید مربوط به یک دامنه باشند.

4- حداکثر طول مجاز برای یک آدرس 2048 کاراکتر است.

5- به نظر می رسد که با تنظیم <changefreq> و <priority> می توان موتورهای جستجو را وادار به بررسی روزانه سایت خود کنید، این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا اگر گوگل متوجه غیر واقعی بودن آن شود، کل فایل نقشه سایت شما را نادیده خواهد گرفت.

چگونه فایل نقشه سایت را به گوگل معرفی نمایید؟

 اصلی ترین روش برای ثبت سایت در گوگل از طریق صفحه ای است که گوگل مخصوص این کار در نظر گرفته و شما بدون اتلاف وقت یا هرگونه اطلاعات جانبی می توانید آدرس سایت خود را به گوگل معرفی کرده و درخواست ارسال ربات های خزنده و ایندکس آن را به گوگل بدهید.

سخن آخر:

استفاده از سایت مپ کار موتور های جستجو را برای جست و جوی کلمات کلیدی در دسته بندی های سایت بسیار راحت تر می کند و سریع تر می تواند کاربر را نتایج مورد جستجوی خود برساند. همچنین این ویژگی باعث خواهد شد موتور های جستجو به راحتی از تغییرات ایجاد شده بر روی سایت ما آگاه شوند. به روز شدن سایت مپ یا به عبارت دیگر ایندکس شدن تغییرات سایت مپ در موتور های جستجو موجب افزایش سئو سایت می شود. از طرف دیگر اگر صفحه ای یا مطلبی از روی سایت ما حذف شود و در مطالب یا صفحات دیگر لینکی به صفحه حذف شده داده شده باشد، سایپ مپ می تواند کمک بسیار زیادی برای شناسایی لینک های خراب به ما بکند. بنابراین می توان گفت می توانیم با کمک سایت مپ از افت سئو سایت خود جلوگیری نماییم.

نقشه سایت برای یافتن صفحات سایت توسط موتور جستجو و سئو سایت نقش حیاتی دارد.